Opdateret 19/12 9:43. Artiklen indeholdt tal fra november-udgaven af rapporten. Digitaliseringsstyrelsen har efterfølgende rettet tallene, og de er blevet opdateret i artiklen.
Mere end hver fjerde ansatte i den offentlige sektor har sendt fortrolige oplysninger over mail. 20 procent af dem, der har gjort det, har ikke brugt en krypteret mail.
Det er bekymrende, mener man hos den statslige it-sikkerhedsorganisation DKCert, der står bag en undersøgelse, hvor man har spurgt en række ansatte i det offentlige om it-sikkerhed.
I undersøgelsen foretaget af DKCert svarer 6,3 procent af de ansatte i den offentlige sektor altså, at de sender fortrolige oplysninger, over åbne mails.
“Men det kan bero på manglende viden om, at åbne mails er ubeskyttede, eller hvad reglerne er. Kryptering er en teknisk disciplin, der måske kan afskrække medarbejdere, der ikke har teknisk forståelse. Her kan ledelsen med fordel sætte ind med information,” står der i undersøgelsen.
Derudover svarer 30 procent af de offentligt ansatte, at de har sendt CPR-numre i en e-mail. Det er dog kun 21 procent af dem, der har brugt en åben mail til det.
Undersøgelsen indeholder derudover en lang række spørsmål om den adfærd de offentlige ansatte har, når det handler om it-sikkerhed.
Det fremgår desuden at 49 procent af dem kan tilgå arbejdspladsens it-systemer hjemmefra, mens hver fjerde ikke bruger en VPN-forbindelse når det gør netop det.
25 procent bruger ikke antivirus-program
DKCert har også set nærmere på it-sikkerheden hos de danske borgere. Også her er der grund til at være bekymret, fremgår det af rapporten.
Bekymringen går på, at hele 25 procent af borgerne ikke beskytter deres PC med en form for firewall for eksempel i form af et antivirus-program. Samtidig svarer 16 procent, at de ikke er klar over om de beskytter den.
“Det er bekymrende, fordi ubeskyttede enheder er i stor risiko for at blive ramt af malware. Den relativt lave andel med sikkerhedsprogrammer kan skyldes, at ikke alle er klar over, at deres enhed kan være beskyttet,” står der i undersøgelsen.
Du kan læse hele undersøgelsen på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.