Noget tyder på, at danskernes forbrug på Blanck Friday har nået toppen.
En opgørelse fra Nets viser nemlig, at danskernes dankortforbrug lå otte procent lavere fredag sammenlignet med sidste år.
Læs også: Tusindvis af fupbutikker: Pas på de forførende Black Friday-tilbud
“Med et Dankort forbrug på 1,94 milliarder kroner lander vi 8 procent under Black Friday 2017. Det er formentligt et udtryk for, at mange butikker i år havde valgt at sprede deres slagtilbud over flere dage,” siger Jeppe Juul-Andersen, direktør i Nets og ansvarlig for Dankort i en pressemeddelelse.
Dermed beholder 2017 rekorden som året, hvor danskerne brugte dankortet mest på Black Friday.
Men selvom forbruget var knap så stort i år, så ser det ud til, at web-butikkerne alligevel har fået mere vind i sejlene.
For mens dankortforbruget faldt i de fysiske butikker, så steg det til gengæld online.
Større forbrug på nettet
Danskernes dankortforbrug på internettet udgjorde nemlig 16,8 procent af det samlede forbrug fredag
Det er en stigning på 3,2 procentpoint i forhold til Black Friday i 2017.
“Mange danske butikker er gode til at imødekomme forbrugerens ønsker både online og offline. Derfor foregår Black Friday både i butikken og på webshoppen – hovedparten af Black Friday-omsætningen ender dog stadig i de fysiske butikker,” siger Tine Marie Andersen politisk konsulent i Dansk Erhverv i pressemeddelelsen.
Dermed er det mere end hver sjette køb der blev foretaget digitalt på fredagens store udsalgsdag.
Læs også: Massivt net-sammenbrud i Østjylland: Black Friday-udsalg truet
Hos web-butikken Zalando ser det ud til, at man mærker, at danskerne har ændret købe vaner.
Virksomheden slog sin egen rekord på Black Friday med to millioner ordrer, hvilket næsten er en fordobling af resultaterne i 2017.
Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
Fredagens samlede forbrug ender på en femteplads over største handelsdage målt på dankortforbrug.
Sidste års Black Friday, der altså slog alle rekorder, endte med et dankortforbrug på 2,1 milliarder kroner.
I USA er det ellers typisk den såkaldte Cyber Monday der er den store handelsdag online. Det er første mandag efter Black Friday, hvor forbrugrne igen finder dankortet frem for at købe flere udsalgsvare.