Facebooks Ads Manager, der giver brugere mulighed for at oprette og købe annoncer på Facebook, var i går tirsdag nede i flere timer. Det sker få dage inden Thanksgiving, Black Friday og Cyber Monday, der er nogle af de allerstørste indkøbsdage.
Det skriver CNBC og flere andre medier.
Nedbruddet medvirkede til, at brugere og annoncører ikke kunne oprette eller købe reklamer på Facebook, Facebooks app, Messenger og Instagram.
Det forlyder, at nogle brugere og annoncører havde problemer med servicen i op til otte timer.
"Jeg har arbejdet med sociale medier i over fem år og er stødt på nedbrud her og der. Men dette er med længder det største nedbrud, som jeg har oplevet indtil nu," lyder det fra en social strategi- og driftsdirektør hos MediaCrossing til Business Insider.
Flere kilder melder om problemer med at se statistik for reklamer, redigere i live reklamer eller sætte nye kampagner i gang, imens problemerne varede.
Læs også: Efter Facebook-hack: Sådan undersøger du om din konto er blevet hacket
Nedbrud sker op til kæmpe indkøbsdage
En kilde har overfor Business Insider fortalt, at han aldrig før har oplevet annonceplatforme være nede så tæt på de store indkøbsdage i form af Thanksgiven, Black Friday og Cyber Monday.
Ifølge Marketingland, der har været i kontakt med Facebook, er problemet med Ads Manager løst, men der kan stadig forekomme problemer.
"Vi har løst det underliggende problem, men annoncører kan stadig opleve sporadiske problemer, som bør være forbedret i løbet af de næste par timer. Vi er opmærksomme på, at problemet kom på et vigtigt tidspunkt i året for mange annoncører og undskylder for eventuelle forstyrrelser, det har medført," skriver en talsperson fra Facebook til Marketingland i morges dansk tid.
Nedbruddet bør ifølge en talsperson fra Facebook ikke have haft betydning for reklamer, der var igangsat inden problemerne.
Black Friday og Cyber Monday er traditionelt de største indkøbsdage i USA. Cyber Monday var den største online shoppingdag i USA's historie med online køb for omkring 43 milliarder kroner.
Læs også: Facebook kan have mistet én million europæiske brugere som følge af GDPR