Microsoft har for første gang nogensinde overhalet Apple iPad Pro, når det gælder styksalg. Det viser seneste kvartalsopgørelse fra analyseinstituttet IDC.
Her ses det, hvordan Microsoft i perioden mønstrede at få sendt 316.000 enheder i markedet, mens Apples tilsvarende tal for deres iPad Pro tablets lå på 308.000.
For Microsoft svarer det til en stigning på 40 procent i forhold til samme kvartal forrige år, mens det Apple modsat udgør et fald på 40 procent.
Microsofts succes skal findes i selskabets vellykkede Surface Go, som overbeviste mange forbrugere med sin lave debutpris på omkring 4.000 kroner. Den nye model tegner sig alene for en fjerdedel af Surfaces tablet-salget.
”Det lave prisleje lokker brugere til denne ’form-factor’, som eller ikke kan, eller vil, spendere det, en Pro-model koster” noterer IDC-researcher Daniel Goncalves til the Register.
Kortvarig succes
Fejringen kan dog vise sig at være kortvarig for Microsoft. For Apple har netop sendt en ny udgave af iPad Pro på gaden, og den nye version har fået en gevalding overhaling sammenlignet med den aldrende udgave fra foråret 2017.
Samtidig skal Microsofts salgstal ses i lyset af, at Apple almindelige og billigere iPad ikke er taget med i udregningerne.
Se også: Apple laver helt om på iPad Pro: Her er selskabets spritnye tablets med væg-til-væg skærm