Tyske SAP overtager det amerikanske Qualtrics International, der står bag en række løsninger til analyse af data inden for blandt andet markeder, kunde-tilfredshed, kunde-loyalitet, produkt-test, medarbejdere-tilfredshed, website-feedback og lignende.
SAP betaler otte milliarder dollar - godt 52 milliarder kroner - for det amerikanske selskab, der blev stiftet i 2002 og som egentlig stod over for en børsnotering.
Selskabet er stiftet af direktør Ryan Smith samt Jared Smith (bror) og Scott Smith (far).
Den bliver ikke til noget nu, hvor SAP overtager hele butikken.
Milliardkøbet er blandt de største, som SAP nogensinde har foretaget.
Beløbet størrelse understreger, at der er vigtige ting på spil for tyskerne.
Qualtrics analyseteknologier kommer nemlig til at spille en vigtig rolle i SAP’s indtog på CRM-markedet, som det tyske selskab har i kikkerten som nyt, stort vækstområde.
Ifølge SAP’s topchef, Bill McDermott, vil Qualtrics give SAP en fordel over for konkurrenterne, som ifølge ham stadig sidder og cruncher data på gammeldags maner.
Ifølge topchefen vil opkøbet betyde, at SAP’s omsætningsvækst vil eksplodere.
Læs også:
SAP på vej med stor CRM-satsning: Går i flæsket på Salesforce