Flere kinesiske banker har brugt kunstig intelligens (AI) til at afsløre om deres kunder lyver, når de skal låne penge af banken.
Det skriver Finans på baggrund af en artikel fra Financial Times.
Den nye teknologi ser blandt andet på, om kundens blik flakker eller om de fugter læberne for at afsløre, om kunderne ikke taler helt sandt, når de forsøger at låne penge af banken.
“Vi har reduceret et tab på 60 pct. ved at bruge denne teknologi. Den er mere præcis end andre metoder, der bruges til at afsløre bedrageri,” siger Lee Yuansiong, som er forsikringschef i finanskoncernen Ping An, til Financiel Times.
Der er ifølge det amerikanske medie flere kinesiske banker, der allerede bruger teknologien som løgnedetektor.
Men ifølge avisen er det ikke kun AI-teknologien der vurderer om man kan låne penge af bankerne. Hvis der er noget der stikker ud, så kan man blive kaldt til en nærmere samtale.
Brugen af AI bliver dog kritiseret af Husayn Kassai, medstifter af Onfido, der arbejder med ansigtsgenkendelse, fordi han ikke mener, at man altid kan stole på teknologiens konklusioner.
AI kan blive kontroversielt
Det er ikke første gang at AI-teknologien bliver brugt til mere eller mindre kontroversielle formål.
I oktober måned i år var det Microsofts medarbejdere der protesterede mod, at it-giganten brugte virksomhedens AI-teknologi til at forbedre våben for det amerikanske forsvar.
Det samme gjorde sig gældende for nogle af Googles medarbejdere, der heller ikke var vilde med ideen om at virksomhedens AI skulle bruges på krigsførsel.
Herhjemme fylde de etiske overvejelser omkring AI også meget. Derfor kunne regeringen i slutningen af oktober fortælle, at man ville lancere en strategi for etisk anvendelse af kunstig intelligens.