Artikel top billede

Kriminalforsorgens it-system kan ikke følge med loven: Ansatte tyr til manuelle løsninger

Det kan tage op til et halvt år, at få implementeret ny lovgivning i Kriminalforsorgens 17 år gamle it-system.

Når fængselstransporter og indsattes høringssager skal journaliseres, kan Kriminalforsorgens 17 år gamle it-system ikke længere følge med lovgivningen.

Hver gang en lovændring på området træder i kraft, skal Kriminalforsorgens it-systemer afspejle den nye lov, men i hundredevis af tilfælde er de nye arbejdsgange slet ikke understøttede.

Det skriver Version2 efter at have fået aktindsigt i udviklingen til det afløsende it-system, som Kriminalforsorgen har sat i værk.

»Det nuværende system har en alder og er baseret på en teknologi, der gør tilpasninger og udvidelser ressourcetunge og tidskrævende at implementere. Dette indebærer blandt andet, at parallelle implementeringsforløb besværliggøres, hvilket har den konsekvens, at der ikke kan implementeres den mængde ændringer, der reelt set er behov for i Kriminalforsorgen. Dette understøttes af listen af ønskede ændringer, der pt. løber op i 400 ønsker,« lyder det fra Kriminalforsorgen.

Den manglende it-understøttelse betyder, at det tager op mod seks måneder at få tilpasset systemet.

Samtidigt bliver kun to til fire løsninger implementerede ved de enkelte såkaldte ’releases’, der udkommer tre gange årligt.

I visse tilfælde tages manuelle metoder i brug, mens der ventes på, at systemet opdateres.

Finansudvalget øremærkede i juni 180 millioner kroner til en afløser af det fallerede it-system, kaldet OMS ’Offender Management System’. Udbuddet af opgaven forventes at ske i begyndelsen af 2019.

I dag er det NNIT der varetager driften og videreudviklingen af det eksisterende system.

Læs også: Kriminalforsorgen på vej med it-udbud til 180 millioner kroner




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer