Godmorgen her fra Computerworld. Her får du overblikket over dagens it-nyheder ved Jakob Schjoldager.
Apple lancerer ny tv-tjeneste
IPhone-producenten Apple lancerer en ny tv-tjeneste i mere end 100 lande.
Det skriver The Information.
Ifølge mediet vil Apple lancere den nye tv-service i USA inden for de første seks måneder af 2019.
Senere vil selskabet gøre app'en tilgængelig globalt i de efterfølgende måneder, fortæller flere kilder ifølge The Information
På samme måde som tv-tjenesten Amazon Prime er det ifølge The Information planen, at brugere, der køber adgang til Apples nye tjeneste, også kan få adgang til andre tv-abonnementer.
Slut med at købe klippekort på mobilen
Nu bliver klippekortet skrottet helt. Fra 19. januar er det nemlig ikke længere muligt at købe klippekort på sin smartphone.
Din Offentlige Transport (DOT) der er et samarbejde mellem DSB, Arriva og Metroselskabet, oplyser på sin hjemmeside, at klippekortet nu også udfases digitalt.
Det fysiske klippekort blev allerede afskaffet i 2017, men nu er det altså også slut med det digitale kort.
I stedet må bus- og togpassagerer nu bruge rejsekortet eller købe en billet i DOT-appen, når de skal transporteres rundt i landet.
Du kan læse mere om ændringerne her.
Elon Musk blokeret af Twitter efter bitcoin-tweet
Den kendte Tesla-iværksætter Elon Musk er kendt for at være meget aktiv på det sociale medie Twitter.
Men selskabet forhindrede tirsdag erhvervsmanden i at bruge sin konto efter at han havde sendt et tweet, hvor han opfordrerede sine følgere til at købe den digitale valuta bitcoin.
Det skriver BBC.
Ifølge Musk selv blev hans konto blokeret efter, at han havde tweetet "Wanna buy some bitcoin ;) ;)" fordi selskabet troede, hans konto var blevet hacket.
Twitter har ikke selv ønsket at udtale sig om blokeringen, men oplyser til BBC, at "af sikkerhedsårsager kommenterer selskabet ikke på individuelle konti."
Facebook tilpasser messenger for at tilgodese virksomheder
Facebook vil tilføje drastiske ændringer til chat-appen Messenger.
Det skriver CNBC.
Det er primært designet, der bliver udsat for ændringerne, og det vil især gøre det nemmere for virksomhederne på Facebook, lyder det fra Facebook.
Vice-president Stan Chudnovsky regner med, at det nye design vil hjælpe brugerne med at indse, at den kan blive brugt til at chatte med virksomheder såvel som brugernes venner, siger han til det amerikanske medie.
Facebooks messenger har mere end 1,3 milliarder månedlige brugere, og ifølge CNBC bliver der sendt 10 milliarder beskeder via appen, hver måned.