Telia Danmark kæmper fortsat med det stærkt konkurrenceprægede danske telemarked.
Selskabet har i løbet af det seneste år skåret medarbejderstaben ned med næsten 17 procent, viser selskabets netop offentliggjorte kvartalsregnskab.
Telia havde i tredje kvartal i gennemsnit 909 medarbejdere i Danmark. I samme kvartal i fjor havde selskabet 1.094 ansatte.
Den danske forretnings salg er samtidig steget med 8,6 procent til godt 1,1 milliarder kroner.
Det udløser ifølge selskabet et justeret resultat før skat og afskrivninger - ‘adjusted EBITDA ‘ - 145 millioner kroner, hvilket svarer til en nedgang på 4,9 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.
Nedgangen skyldes ifølge Telia ‘pres på service-omsætningen.’
Ujusteret lander Telia Danmark på et rødt driftsresultat med et underskud på 27,5 millioner danske kroner, fremgår det af kvartalsregnskabet, som du finder her.
‘Fortsat udfordringer’
Direktør Morten Bentzen peger på, at der er fremgang på privatkundesiden, men at der kæmpes på det for selskabet vigtige erhvervsmarked.
“Selvom vi i Telia-brandet ser en fremgang på privatkundesiden, ser vi også udfordringer med en fortsat hård konkurrence på erhvervsmarkedet. Det er jeg selvfølgelig ikke tilfreds med,” siger han.
Det fremgår af regnskabet, at Telia Danmarks kundebase er skrumpet kraftigt i forhold til niveauet i samme kvartal i fjor.
Antallet af mobilabonnementer er således dykket med 2,6 procent til nu 1,4 millioner.
Samtidig er antallet af fastnet-abonnementer faldet med 10,6 procent til nu 84.000, mens antallet af bredbåndskunder er faldet med 12,4 procent til nu 106.000 og antallet af tv-kunder er faldet med 15,6 procent til nu 27.000.
Alene i det seneste kvartal er antallet af mobil-abonnementer faldet med hele 16.000 styk. Men det er der en forklaring på, lyder det fra Telia.
Stor oprydning
Selskabet er nemlig godt i gang med en større oprydningsplan, som betyder, at ‘“fokus fortsat er på både at nedbringe omkostninger og på at optimere processer med henblik på at forbedre kunde-oplevelsen,” som det hedder i regnskabet.
Det har betydet, at Telia Danmark har lukket en række SIM-kort uden reelle ejere bagved, lyder det fra direktøren.
“Vi er fortsat i gang at rydde op i uhensigtsmæssige processer og systemer, der står i vejen for at give vores kunder de bedste oplevelser, lyder det fra Morten Bentzen.
"I tredje kvartal har vi lukket flere systemer ned, som har betydet et fald i antallet af SIM-kort, men hvor der ikke er reelle kunder bag hvert sim-kort. Det er en proces, der påvirker det samlede antal SIM-kort, der falder med 16.000. Til gengæld kan vi se, at vores privatkunder kvitterer for vores arbejde i form af en øget kundetilfredshed på den såkaldte NPS-score,” siger han.
Ifølge Telia-direktøren tegner fremtiden trods nedgangen lovende.
”Vi driver fortsat en stabil forretning, som er i en god udvikling. Telia Danmark har i det seneste kvartal rundet flere vigtige teknologiske milepæle; vi har gennemført en end-to-end 5G-demo i Danmark, vi har opnået gigabit-hastigheder i vores 4G-net, vi har færdiggjort udrulningen af Danmarks eneste landsdækkende Narrowband IoT-netværk, hvor vi så sent som i sidste uge har lukket op for de første kommercielle kunder. Så vi ser bestemt ind i en spændende fremtid,” meddeler han
Se hele regnskabet fra Telia her.
Læs også: