Derfor crasher lufthavne og it-systemer:Opdatering fra Crowdstrike har ramt Microsofts systemer i hele verden

Artikel top billede

Forbrugerorganisationer anklager Amazon for at manipulere med anmeldelser: ”Amazon er ved at udvikle sig til en pay-to-play platform”

Forbrugerorganisationer kritiserer Amazons måde at indhente brugerbedømmelser af varer på e-handelsplatformen. Den forfordeler de øvrige handlende på platformen.

E-handelsgiganten Amazon indledte for to år siden et storstilet offensiv mod misvisende anmeldelser på selskabets handelsplatform.

Nu skulle det ikke længere være muligt at dele produkter ud til professionelle anmeldere mod en positiv omtale.

Det er en praksis, som Amazon indså gav fordele i forhold til selskabets søgealgoritmer, mens det samtidig undergravede anmeldelsernes troværdighed.

Til formålet indførte Amazon sit ’Vine’-program, hvor Amazon skulle agere mellemled mellem forhandlerne og anmelderne og dermed sikre vandtætte skodder mellem de to parter.

Men med Amazons stadigt voksende antal af egne produkter og brands, over 120 til dato, er den samme kontrol af anmeldelser ikke i spil, skriver Bloomberg.

Se også: Amazon lægger sig ud med de handlende på platformen: Sælger stadigt flere egne produkter

Forbrugerorganisation: Amazon manipulerer

I følge forbrugerorganisationen Fakespot, der moniterer troværdigheden af brugeranmeldelser på nettet, bliver der manipuleret med anmeldelserne fra Amazons side.

Her bliver Amazons Vine i udbredt grad benyttet til at uddele gratis produkter til anmeldere for at opnå en bred base af positiv omtale til selskabets egne produkter.

Netop den praksis, som Amazon forsøgte at knægte med introduktionen af Vine for to år siden.

Vil en forhandler derimod introducere et nyt produkt på platformen, skal disse endda igennem et nyt program, det såkaldte ’Early reviewers program’, hvor gratis produkter ikke kan uddeles til de første anmeldere – i stedet kan gavekort på op til tre dollar uddeles.

Det står i kontrast til Vine-programmets anmeldere, som kan optjene gratis varer for flere tusinde dollar.

Denne praksis giver vildledende anmeldelser vurderer Fakespot, som fremhæver AmazonBasics billige motorolie ’Full Synthetic SAE 5W-40’, som på under tre måneder har høstet over hundrede anmeldelser med gennemsnitskarakteren 4,5 ud af fem stjerner.

Det konkurrerende produkt fra Valvoline ’108’ har været seks år om at opnå en lignende karakter.

80 procent af AmazonBasics’ anmeldelser kom igennem Vine-programmet, mens alle Valvolines brugerbedømmelser kommer fra betalende Amazon-brugere.

Af samme årsag giver Fakespot AmazonBasics-olien brugerbedømmelse dumpekarakter i troværdighed: et ’F’, mens Valvoline høster topkarakteren ’A’.

Se også: Amazon går amok: Her er selskabets 13 smart-nyheder til hjemmet og bilen

Pay-to-play platform

Forbrugerorganisationen ReviewMeta’s grundlægger Tommy Noonan vurderer, at Amazons kontrol over Vine-programmet udgør en interessekonflikt.

“Hele idéen med vine-programmet var at sikre, at virksomheder ikke skulle udvælge eller yde indflydelse på anmeldelser,” siger han og fortsætter:

”Men nu hvor Amazons egne produkter går igennem programmet, er Vine ikke længere en neutral tredjepart. Her er en potentiel interessekonflikt”.

Flere Amazon-forhandlere har siden beklaget sig over, at deres handel på platformen har lidt, når Amazon introducerede deres egne konkurrerende brands.

De oplever, at Amazons egne produkter i stor stil bliver promoveret af selskabet. Amazon er ifølge dem ved at udvikle sig til en ’Pay-to-play’ platform, vurderer de.

De berørte forhandlerede har ikke ønsket at stå frem med navn, for at undgå repressalier fra Amazon, noterer Bloomberg.

Læs også: Derfor banker Amazon alle konkurrenterne: Selskabet er som skabt til at disrupte




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

ITSM-koordinator

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Senior Delivery Manager

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Udbudsjurist til Danmarks største IT-udbud
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere