Der er to primære årsager til, at TDC køber bredbåndsrivalen Hiper, nemlig kundekartoteket på indtil videre 47.000 kunder og så det startup-mindset, som har givet Hiper vind i sejlene i de seneste tre år.
Det fortæller koncerndirektør i TDC’s kundevendte division, OpCo, Jaap Postma, til ITWatch.
"Det er rigtig godt at få teamet bag Hiper ind, så vi kan lære af hinanden. De har opbygget virksomheden fra bunden - og vi vil gerne lære, hvordan man gør tingene mere startup-orienteret. Vi vil undersøge, hvordan vi kan kombinere en digital statup med en større kundebase. Vi kan lære af dem og vice versa," siger Jaap Postma.
Du kan læse mere om købet her: TDC køber den fremadstormende bredbånds-rival Hiper med 47.000 kunder.
Hiper blev stiftet for tre år siden af Simon Skals, Nicolai Lamborg og Stig Myken med sidstnævnte som direktør. Den post beholder han efter overdragelsen til TDC med udgangen af november.
Nicolai Lamborg og Stig Myken har tidligere prøvet at sælge en virksomhed til TDC, i det de sammen med Peter Mægbæk stod bag Fullrate, som i 2009 blev solgt til TDC. Peter Mægbæk har siden også solgt mobilselskabet Plenti til TDC.
Simon Skals har tidligere været i Cybercity og Telenor.
Hiper har opbygget sin forretning på en model, hvor selskabet lejer sig ind på TDC’s fibernet.
Det kan du læse mere om her: Derfor kan Hiper holde fiber-priserne i bund: Rivalen TDC tvinges til at betale
Langt størstedelen af kundegrundlaget kommer fra TDC, der for alvor har kunnet mærke Hipers fremgang i de senere år.
Hiper fortsætter i følge parterne som selvstændigt firma under det nye ejerskab, og Stig Myken forsætter som administrerende direktør.
Hiper landede i fjor et underskud på 15,6 millioner kroner. Året før tabte selskabet 19 millioner kroner.
Læs også: TDC køber den fremadstormende bredbånds-rival Hiper med 47.000 kunder.