Handlende hos e-handels giganten Amazon, kan i fremtiden regne med at møde stadig større konkurrence fra handelsplatformen selv.
Alene i dag omsætter Amazon årligt for 7,5 milliarder dollar af ’private labels’ varer. Det er varer som lever under Amazon-brands som Wag (dyrefoder), Presto! (toiletartikler), Spotted Zebra (børnetøj) eller et af de øvrige 125 brands som Amazon nu har fået skabt.
I 2022 regner selskabet med at mere end tredoble den omsætning til over 25 milliarder dollar, skriver CNN Business. Omsat til danske kroner svarer det til over 160 milliarder kroner.
Selskabets satsning indenfor private brands debuterede i 2007, men antallet er hastigt stigende.
Alene i løbet af det sidste halvandet år, har selskabet søsat flere end 70 nye brands.
Seneste nye produktkategori som Amazon har kastet sig ud, udkom forrige uge: madrasser med ’memory’-skum.
En neutral platform?
Mens e-handelsgiganten er i færd med i at etablerede sig som en producent af en bred palette af produkter, begynder frygten at brede sig hos de virksomheder, der sælger varer igennem portalen. Kan Amazon forblive en neutral handelsplatform?
Dertil svarer Amazon, at deres portefølje er et supplement til eksisterende varer på platformen.
”Vi søger efter måder at levere brands der står for kvalitet, men som også sikrer convenience og et større udvalg til kunderne”, præciserer Amazons direktør for investor relations, David Fildes.
Amazon slår samtidig fast, at det er konkurrerende brands, der er de største sællerter på tværs af sitet.
Vicepresident hos detail-giganten Procter & Gamble, Damon Jones, tror dog fortsat på, at deres brand-portefølje vil forblive ledende, men anerkender at det bliver en udfordring at hamle på med Amazon:
”Det hæver behovet for at vi sikrer at vores produkter er af en mærkbart højere kvalitet,” bemærker han.
Selskabet holder dog kortene tæt ind til kroppen, når det gælder egentlige salgstal. CNN Busines erfarer her, at det er Amazon-produkter som papirartikler, bleer, kaffekapsler samt kosttilskud der oplever bemærkelsesværdig vækst.
De bedst sælgende produkter iblandt AmazonBasic porteføljen er i dag indenfor produktgrupper som batterier, belysning, ledninger, makulatorer, kontorstole og elpærer.