Sikkerheden omkring de passwords, der ellers skulle beskytte vores betalingsoplysninger og andre personfølsommeoplysninger er alt for dårlig.
Det viser en undersøgelse foretaget af Center for Cybersikkerhed og Nordea, hvor 57 procent svarer, at de ofte genbruger det samme password til både mail- og bankkonto.
Samtidig svarer 25 procent, at de også deler deres password med deres partner og 13 procent deler det endda med venner og familie.
Læs også: Hvad siger du til et password på 64 tegn?
Undersøgelsen tyder altså på, at de mange nyheder om datalæk hos både danske og internationale virksomheder, ikke får danskerne til at tage sikkerheden mere alvorligt.
“Vi er ganske enkelt til fare for os selv, når vi sjusker med passwords og tilsidesætter de ellers enkle sikkerhedsregler,” siger Nordeas forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen i en pressemeddlelse.
Genbrugen af passwords kan ifølge CFCS få katestrofale konsekvenser, hvis en virksomhed bliver hacket, og de kriminelle dermed får fat i et password, man har brugt flere steder.
Læs også: Her er de 12.000 mest brugte passwords: Se om dit også er på listen
“Passwords er et af de vigtigste steder at starte for at forbedre cybersikkerheden. Vi ved, at når hackere har fået fat i et password ét sted, så prøver de passwordet mange andre steder. Man udsætter således sig selv for en stor risiko, hvis man bruger det samme password igen og igen,” siger Thomas Lund-Sørensen, chef for CFCS, i pressemeddelelsen.
De unge er værst
Måske overraskende for nogle, så er det faktisk danskerene under 40, der er værst, når det handler om at genbruge passwords.
Her er det næsten halvdelen, der ikke holder deres passwords hemmelige, men deler det med andre.
“De kriminelle bruger nettet til at stjæle alt fra penge til finansielle eller personlige oplysninger, til bedrageri og afpresning. Det bedste værn mod det er at beskytte sine passwords og lytte til sin sunde fornuft,” lyder det fra Thomas Lund-Sørensen.
I den seneste trusselsvurdering fra Center for Cybersikkerhed, at trusslen for at blive ramt af et cyberangreb var “meget høj,” som er det højeste niveau centeren arbejder med.
Vurderingen fra CFCS var samtidig, at det ikke alene var myndigheder og virksomheder der stod for skud, men også private borgere.
For selvom det er en virksomhed, der bliver ramt af et hackerangreb, så er det ofte kundernes data, der er målet for de kriminelle.
Læs også: Skift dit password: Enorme mængder e-mailkonti kan være stjålet fra de store tjenester
Center for Cybersikkerhed anbefaler blandt andet, at man bruger en passwordmanager til at huske mere detaljerede og forskellige passwords.