Det danske transportselskab DFDS åbner it-afdeling i Tyrkiets hovedstad Istanbul som en direkte konsekvens af udfordringer med at finde de rette it-kompetencer herhjemme.
DFDS slog tidligere på året ikke mindre end 19 ledige it-stillinger op alene til selskabets it-afdeling i København.
Det drejede sig blandt andet om it-konsulenter, UX- og design-folk, web-udviklere, cloud-folk og lignende.
Men langt de fleste af disse stillinger er stadig ledige.
“Vi har stærkt brug for kvalificerede it-medarbejdere, da vores fremtidige succes blandt andet beror på vores evne til hele tiden at udvikle de mest effektive kvalitetsløsninger inden for it og digitalisering," iger selskabets rekrutteringschef Alexander Kanto.
Han peger på, at den store konkurrence om it-folkene herhjemme er en stor udfordring.
"Da mange virksomheder arbejder i den digitale retning, er der massiv efterspørgsel på it-udviklere i Danmark og stor konkurrence om at tiltrække den nødvendige ekspertise,” siger han.
DFDS købte tidligere på året det tyrkiske rederi U.N. Ro-Ro, og åbningen af den nye it-afdeling sker i kølvandet på dette opkøb.
“DFDS ser nu gode muligheder for at udnytte det stærke, lokale netværk i Istanbul til at tiltrække IT-talenter fra Tyrkiets bedste universiteter,” lyder det fra rederiet.
DFDS har i dag også udviklingsafdelinger i København og engelske Imminghamn.
“Vores kollegaer i Istanbul er højt kvalificerede, og det samme høje niveau ser vi også i det lokale IT-miljø. Vi planlægger at ansætte 20 udviklere til det nye it-center, og vi forventer, at stillingerne vil blive besat hurtigt, fordi vi allerede har en stærk tilstedeværelse, gode faciliteter og en exceptionel ledelse i Istanbul;” lyder det fra DFDS.
Læs også: