Det globale marked for virtual reality (VR) headsets er i krise. Sidste kvartalstal fra IDC, andet kvartal 2018, indikerer at markedet er skrumpet med 33,7 procent i forhold til samme periode året før.
Det skriver netmediet Telecompaper.com.
Det er særligt markedet for skærmløse headsets, som Googles Cardboard, hvor smartphonen fungerer som VR-fremviser, der driver tilbagegangen.
I seneste kvartal er det blevet til 409.000 solgte enheder mod over en million i samme periode i 2017.
Mere avancerede løsninger fra Sony og HTC har heller ikke formået at holde fast i fremdriften fra forrige år, men holder sig til stagnerende styksalg på henholdsvis 93.000 og 102.000 enhederi andet kvartal 2018.
Andre standalone VR-enheder er dog i vækst. Her kunne Oculus Go/Xiaomi Mi VR tegne sig for et styksalg på 212.000 enheder.
Se også: Her er tre VR-spil der overbeviser enhver virtual reality-skeptiker
Bedring i sigte
Markedsanalytikere fra IDC tror dog på, at tilbagegangen er kortvarig og at efterårets kommende produkter som HTC’s Vive Pro samt Oculus Go vil genskabe vækst i markedet, når de udkommer.
Overordnet set, tror IDC fortsat på vækst i den øvre del af VR-segmentet, særligt med en vækst i VR-baserede virksomhedsløsninger.
Igennem det seneste år snitpriserne på VR-headsets vokset med en tredjedel fra 333 til 442 amerikanske dollar.