Selvom EU har slået fast, at de nye regler for fri roaming i EU ikke må give de europæiske teleselskaber anledning til at hæve priserne og tage ekstra betaling for roaming i EU, slår det danske Teleankenævn endnu en gang fast, at det er i orden, når de danske selskaber hæver prisen på mobilabonnementerne.
Det sker i en ny dom.
Her har en CCB-Mobil-kunde klaget over, at han 8. maj 2017 blev varslet om, hans mobilabonnement som indeholdt 12 timers tale og 12 GB data blev ændret til et abonnement 15 timers tale og 15 GB data, heraf 4 GB i EU.
Læs også: Derfor smadrer TDC konkurrenterne i den danske mobilkrig
Til gengæld blev prisen også løftet med 20 kroner om måneden.
Det strider, ifølge kunden, direkte imod de regler, hvor EU har slået fast, at mobilselskaberne ikke må tage ekstra betaling for roaming i EU.
Læs også: På trods af fri roaming i EU: Næsten hver tredje dansker slår dataroaming fra i Europa
Alligvel har Telenor, som står bag CBB Mobil, vundet sagen, da det vurderes, at mobilselskaberne er i sin gode ret til at ændre priser og vilkår i mobilabonnementerne, og Energistyrelsen ikke kan vurdere om prisstigningerne er foretaget som en direkte konsekvense af de nye EU-regler.
"Det er dog på det foreliggende grundlag vanskeligt for Energistyrelsen at foretage en nærmere vurdering af, hvorvidt pristillægget på 20 kr. er et tillæg for roaming, og dermed i strid med de nye roaming-regler. Baggrunden er, at teleselskaberne selv bestemmer, hvordan
de ønsker at sammensætte deres abonnementer, herunder om de vil tilbyde roaming, og hvilken pris abonnementet skal have. Således er det Energistyrelsens vurdering, at det som udgangspunkt er tilladt for udbydere generelt at hæve prisen på deres abonnementer,
uanset de nye roaming-regler," står der i dommen.
Anden sag af sin slags
Dermed holder Teleankenævnet fast i sin vurdering fra en lignende sag i foråret.
Her klagede en TDC-kunde over at være blevet varslet prisstigninger på 10 og 20 kroner om måneden for sine mobilabonnementer 1. maj 2017, men her slog Teleankenævnet fast, at det var helt i orden.
"Det er ankenævnets opfattelse, at varslingen bortset fra kravet om, at det skulle ske med en frist på mindst 30 dage, overholder kravene, der fremgår af ovennævnte bestemmelse. Da indklagede imidlertid har krediteret klagers abonnementsbetaling for juni måned 2017, finder nævnet, at indklagede har været berettiget til at gennemføre de varslede vilkårsændringer over for klager. Klager gives af ovennævnte grunde ikke medhold i klagen," lød det dengang fra Teleankenævnet.
Det kan du læse mere om her: Teleankenævnet undsiger EU-Kommissionen: Det er helt i orden, at EU-roaming giver danskerne højere mobilregninger