Den sociale mediegigant rykker et skridt nærmere på at springe ud som regulær streaming-kæmpe i lighed med Googles YouTube og Netflix.
Streaming-tjenesten er døbt Facebook Watch og vil være integreret i Facebook app’en og hjemmesidens nyhedsfeed.
Med streaming-tjenesten agter selskabet at lade indholdsudbydere integrere reklameblokke i deres produktion – såfremt at udbyderne kan leve op til en stribe krav til antal følgere, indholdets længde og indhold der fastholder brugerne i over et minut. Det skriver bbc.com.
Modellen minder om den, som YouTube i dag benytter til at få mindre uafhængige video-producenter til at dele indhold over klodens førende streaming-platform. Hos Facebook vil 55 procent af provenuet gå til indholdsudbyderne.
I første omgang, vil det kun være indhold fra engelsksprogede lande som USA, Storbritannien, Irland, Australien og New Zealand der vil have mulighed for at tjene på de indlagte reklamer. Flere lande vil støde til den liste i løbet af september: Frankrig, Tyskland, Norge, Indien, Mexico og Thailand.
Begrænset succes
Selvom Facebook Watch har eksisteret siden starten af august 2017 i hjemlandet USA, er det stadig kun et mindretal af Facebook som benytter sig af tjenesten – endsige har hørt om tjenesten.
I en nylig foretaget Facebook-undersøgelse fra Diffusion Group fremgik det, at kun 26 procent af brugerne af det sociale medie havde streamet fra Facebook Watch, mens halvdelen af de adspurgte slet ikke havde hørt om tjenesten.
I dag bliver Facebook Watch førende shows produceret af stjerner som Jada Pinkett Smith (Red Table Talk), Elizabeth Olsen (Sorry For Your Loss) og Bear Grylls (Face the Wild).
Nyhedsmedier som ABC, Fox News, Vice og BuzzFeed har også produceret indhold til platformen.
En social dimension
Facebooks sociale rødder skinner igennem i selskabets nye globale tjeneste.
Facebooks vicedirektør for videoafdelingen, Fidji Simo, vil have tovejs kommunikation bygget ind i platformen:
”Facebook Watch er bygget sådan, at det ikke skal være en passiv oplevelse af streame video, forklarer han og fortsætter: ”Du vil kunne have en to-vejs kommunikation om indholdet med venner, øvrige fans og endda indholdets udbydere”
En kommende ’Watch Party’ funktion vil give Facebook-brugerne mulighed for at se et program samtidigt, krydret med interaktive indslag som afstemninger, spil eller quizzes til at øge interaktionen.
Facebook siger til Variety, at der vil spenderes to milliarder dollar på eksklusivt indhold til tjenesten. Et stort beløb, der dog fortsat er en brøkdel af, hvad konkurrenter som Netflix, YouTube og Amazon i øjeblikket investerer i streaming-indhold.
Læs også: Facebook pønser på ny datingservice