Det danske it-selskab Hypefactors melder sig klar til introduktionen på minibørsen First North på mandag.
Selskabets aktieudbud lukkede tirsdag middag. Her havde 919 investorer lagt billet ind på 3.326.801 millioner aktier til otte kroner stykket.
Det svarer til, at der er blevet tegnet aktier for 26,6 millioner kroner, hvilket svarer til, at udbuddet er blevet overtegnet med 33 procent.
På denne baggrund har Hypefactors nu besluttet at udbyde 2,5 millioner aktier til otte kroner per styk til børsintroduktionen på mandag.
Det betyder samtidig, at en del af de ønskede aktier ikke bliver tildelt til de investorer, der har lagt billet ind på en del af selskabet.
“På grund af den betydelige interesse for aktien er alle ordrer til og med 62.500 aktier svarende til 500.000 kroner reduceret med 59,75 procent af den del af ordren, der overstiger 3.000 aktier,” lyder det fra Hypefactor.
Ifølge selskaber har det reduceret alle ordrer over en halv million kroner individuelt 'baseret på selskabets vurdering.”
Den kommende notering på mandag vil ‘give selskabet et bruttoprovenu på 20 millioner kroner og en markedsværdi på 69,4 millioner kroner. Provenuet skal blandt anvendes til at understøtte selskabets kommercielle vækstplan,” lyder det fra Hypefactors i denne meddelelse.
Pengene skal investeres i den ‘kommende vækstplan,’ lyder det fra Hypefactors, som dog ikke speciferer planen nærmere.
Hypefactor kalder sig selv for en PR-tech platform, der giver kunderne mulighed for at måle deres PR-indsats ved hjælp af kunstig intelligens (AI).
“Gennem hele udbudsperioden er vi blevet ekstremt positivt modtaget, blandt andet på investormøder flere steder i landet. Der er et stort potentiale i at kunne effektivisere og automatisere PR- og kommunikationsdisciplinen og dermed forbedre virksomhedernes forretning. Nu handler det for os om at levere resultaterne. Sammen med de over 900 nye aktionærer ser jeg meget frem til den kommende rejse, nu som børsnoteret selskab,” meddeler administrerende direktør, Casper Janns.
Hypefactors fik fornylig stryg af Dansk Aktionærforening, der i Børsen kritiserede selskabets PR-mand, Søren H.B. Berg for i Facebook-gruppen Aktieporteføljen med 50.000 medlemmer at have skrevet om virksomheden i meget positive vendinger uden samtidig at oplyse, at han arbejdede for selskabet.
Selskabet er også tidligere blevet kritiseret for en alt for høj værdifastsættelse.
Hypefactors landede i det seneste regnskabsår et underskud på 622.000 kroner og et bruttotab på 697.000 kroner.
"Selskabet har i regnskabsåret 2017 haft begrænset salgsaktivitet, da selskabets platform var i udviklingsfasen. Ledelsen har i 2018 påbegyndt vækstfasen og således fokus på salget af ydelser i tilknytning til den udviklede software," lyder det i regnskabs-beretningen.
Du finder regnskabet her.
Læs også:
Softwarefirma bliver børsnoteret i Danmark: Forventer at tjene tocifret millionbeløb på noteringen
Værdiansættes tårnhøjt: Stor risiko i at sætte sine penge i små tech-firmaer på First North