Trods en konkurs i begyndelsen af året går det strygende for datacenter-selskabet Netgroup, som driver webstederne for en række store firmaer og samtidig er ved at få godt tag i markedet for bredbånd til boligforeninger.
Serverne i selskabet tager sig af mellem fem og 10 millioner besøgende i døgnet, mens der nu leveres internet til omkring 19.000 kunder i boligforeninger.
Det betyder, at selskabet i år forventer en samlet vækst i omsætningen på op mod 40 procent i forhold til året før, mens overskuddet forventes at blive i millionklassen.
Begynder at høste frugterne
- Vores baggrund er teknisk, så vi har haft nogle år, hvor vi har lavet betydelige investeringer i den rigtige teknologi og et datacenter. Efter den meget dyre opbygningsfase begynder vi nu at høste frugterne, siger Jacob Thomsen, administrerende direktør.
Det tidligere Netgroup var viklet ind i en struktur med Jacob Thomsens eget holding-selskab på øen Jersey som ejer.
Han lod derfor selskabet gå konkurs i begyndelsen af året med en bankgæld på 10 millioner kroner, hvorefter han flyttede aktiviteterne over i et nyt selskab. Jacob Thomsens eget holding-selskab overtog gælden, og han holder stadig på, at hverken kunder eller leverandører gik glip af penge i forbindelse med konkursen.
- Jeg må blankt erkende, at det PR-mæssigt var en fejl at lade selskabet gå konkurs. Men vi har fortsat de samme kunder og de samme leverandører, og selskabsmæssigt har vi nu en helt ren struktur, siger han.
I dag er Netgroup delt op i et selskab med datacenteret og et selskab med Netgroups eget betalingssystem.
Ved konkursen i foråret stod Netgroup Datacenter for driften af omkring 1.000 servere, og siden er der kommet 12 ekstra rackskabe til for at følge med efterspørgslen.
Svindel med kreditkort
Samtidig er betalingssystemet snart klart i en ny version, som i langt højere vil være i stand til at vurdere, hvorvidt der er tale om misbrug, når der bruges kreditkort til at betale over nettet.
- Der er betydeligt højere risiko for, at det er en svindelsituation, hvis du bruger kortet mellem klokken fire og otte i den tidzzone, du er i, og hvis du sidder på en splinterny version af et styresystem, giver Jacob Thomsen som eksempel.
Netgroup håndterer ifølge ham millioner af kreditkorttransaktioner, og det nye system giver kunderne mulighed for at sende tvivlsomme transaktioner gennem en bankforbindelse, som accepterer at dække kundens omkostninger ved svindel.
Også erhvervstjenesten Biq har oplevet fremgang, og Jacob Thomsen lover, at han i løbet af kort tid er klar med et helt nyt selvstændigt selskab, som binder datacenteret og betalingssystemet sammen.