EU-parlamentet vil indføre sanktioner over for sociale medier, som ikke fjerner terrorist-propaganda hurtigt nok. Det erfarer The Financial Times som skriver, at et sådant lovgivningsforslag er på vej i næste måned.
Ifølge den kommende lovtekst vil EU efter sigende uddele bøder til virksomheder, som ikke fjerner terrorist-produceret indhold fra deres platforme indenfor en time. Det vil betyde et træk væk fra tidligere lovgivning som gjorde det op til virksomhederne selv at fjerne propagandaen.
Et sådant lovforslag vil særligt ramme sociale medier som Facebook, YouTube og Twitter der hver dag modtager millionvis af nye beskeder.
Ifølge EU’s sikkerhedskommissær, Julian King, vil lovgivningen gælde virksomheder uanset størrelse, hvorfor mindre platforme også vil blive berørt.
Forrige år dokumenterede den britiske tænketank Policy Exchange i rapporten ’The New Netwar: Countering Extremism Online’, hvordan ekstremistiske bevægelser benyttede sig af sociale platforme som Telegram, Twitter og YouTube til at udbrede terrorfremmende indhold online.
Her blev Twitter fremhævet som jihadisternes favoritmedie, ved at stå for 40 procent af den identificerede terror-relaterede trafik.
Se også: Her er truslerne for fremtidens smarte byer - og metoden som vi skal anvende til at sikre dem
Kunstig intelligens og fælles databaser til hjælp
Hos de berørte sociale medier tages der forholdsregler mod misbruget af deres platforme.
Blandt andet beskriver The Next Web hvordan kunstig intelligens nu benyttes til automatisk at genkende terrorrelateret indhold samt hvordan fælles databaser registrerer indhold der promoverer terrorisme.
Til trods for eksisterende tiltag, kan terrorgrupperinger som ISIS og deres tilhængere stadig dele indhold over de sociale platforme. I en nylig undersøgelse foretaget af the ’Counter Extremism Project’ nåede 1.348 terror-fremmende videoklip at få sammenlagt 163.391 visninger inden YouTube pillede dem ned.
I alt nåede 24 procent af videoerne at være tilgængelige på platformen i over to timer, længe nok til, at de kunne nå at blive downloadet og distribueret videre over andre platforme som Facebook eller Twitter.