Virksomheder må ikke uden tydeligt samtykke udsende invitationer og andet markedsføringsmateriale til brugere via Facebook.
Sådan lyder det i en ny afgørelse fra Forbrugerombudsmanden, som har behandlet en sag om virksomheders brug af Facebook-funktionen ‘Inviter til side.’
Funktionen kan på Facebook anvendes af en virksomhed, hvis en bruger har liket et opslag på siden. Dette anvendes af mange virksomheder, som via forskellige konkurrencer modtager netop likes og kommentarer.
Efterfølgende kan de så sende Facebook-brugerne en opfordring til at like selve virksomhedsprofilen.
Men denne opfordring må ikke udsendes uden specifikt samtykke - og det udgør et like ikke, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.
“Det fremgår af lovforarbejderne til markedsføringsloven, at begrebet ”elektronisk post” er teknologineutralt og skal fortolkes bredt. Et klik på et ”synes godt om”-ikon opfylder ikke i sig selv kravene til et samtykke,” lyder det fra Forbrugerombudsmanden i en meddelelse.
“En virksomhed må kun invitere dig til at synes godt om sin side eller på anden måde kontakter dig via din profil på Facebook, hvis du har givet virksomheden tilladelse til at gøre det. Det er ikke anderledes end med traditionelle e-mails. Begge dele er elektronisk post i markedsføringslovens forstand,” siger forbrugerombudsamdn Christina Toftegaard Nielsen.
Hun peger på, at de sociale medier har gjort det nemt for virksomhederne at komme i kontakt med forbrugerne. Men at det ikke altid er lovligt.
“Forbrugeren skal have givet sit klare samtykke på forhånd, før virksomheder må henvende sig. Udviklingen på de sociale medier betyder dog, at vi løbende skal vurdere vores fortolkning af lovgivningen,” siger hun.
Læs også:
Facebook åbner kontor i Danmark - seks medarbejdere skal rådgive danske mediebureauer
Google og Facebook sidder på 84 procent af det globale online-marked - og dominansen vokser
EU på vej med privacy-forordning: Her er fem vigtige facts om efterfølgeren til GDPR
Nyt regnskab: Google tjente blot 13,5 millioner kroner i Danmark i hele 2017