Artikel top billede

Forbrugerombudsmanden: Uopfordrede invitationer fra virksomheder på Facebook er ulovlige

Virksomheder skal have gyldigt samtykke fra hver enkelt bruger, før de må udsende inviationer på Facebook, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Virksomheder må ikke uden tydeligt samtykke udsende invitationer og andet markedsføringsmateriale til brugere via Facebook.

Sådan lyder det i en ny afgørelse fra Forbrugerombudsmanden, som har behandlet en sag om virksomheders brug af Facebook-funktionen ‘Inviter til side.’

Funktionen kan på Facebook anvendes af en virksomhed, hvis en bruger har liket et opslag på siden. Dette anvendes af mange virksomheder, som via forskellige konkurrencer modtager netop likes og kommentarer.

Efterfølgende kan de så sende Facebook-brugerne en opfordring til at like selve virksomhedsprofilen.

Men denne opfordring må ikke udsendes uden specifikt samtykke - og det udgør et like ikke, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

“Det fremgår af lovforarbejderne til markedsføringsloven, at begrebet ”elektronisk post” er teknologineutralt og skal fortolkes bredt. Et klik på et ”synes godt om”-ikon opfylder ikke i sig selv kravene til et samtykke,” lyder det fra Forbrugerombudsmanden i en meddelelse.

“En virksomhed må kun invitere dig til at synes godt om sin side eller på anden måde kontakter dig via din profil på Facebook, hvis du har givet virksomheden tilladelse til at gøre det. Det er ikke anderledes end med traditionelle e-mails. Begge dele er elektronisk post i markedsføringslovens forstand,” siger forbrugerombudsamdn Christina Toftegaard Nielsen.

Hun peger på, at de sociale medier har gjort det nemt for virksomhederne at komme i kontakt med forbrugerne. Men at det ikke altid er lovligt.

“Forbrugeren skal have givet sit klare samtykke på forhånd, før virksomheder må henvende sig. Udviklingen på de sociale medier betyder dog, at vi løbende skal vurdere vores fortolkning af lovgivningen,” siger hun.

Læs også:

Facebook åbner kontor i Danmark - seks medarbejdere skal rådgive danske mediebureauer

Google og Facebook sidder på 84 procent af det globale online-marked - og dominansen vokser

EU på vej med privacy-forordning: Her er fem vigtige facts om efterfølgeren til GDPR

Nyt regnskab: Google tjente blot 13,5 millioner kroner i Danmark i hele 2017




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere