Spotify afprøver i disse uger en ny feature på det australske markeder. Her kan brugerne af gratis-versionen af Spotify slippe for reklamer, ved at spole frem, når de dukker op.
I stedet for at skulle lytte til eller se et reklamespot af en fast varighed, kan lytterne vælge at vende direkte tilbage til musikken.
Funktionen, som fortsat lever som forsøgsordning udelukkende i Australien, bliver kaldt ’Active Media’. Det skriver Techcrunch.
For annoncører, hvis reklamer ikke bliver set eller hørt til fulde, vil annoncen være gratis.
Læs også: Spotify fortsætter med at tabe penge – en del af forklaringen skal findes i GDPR
Trækket beskrives som værende dristigt, da Spotify her vil tjene mindre på de enkelte brugere. Tiltaget vil til gengæld give Spotify indsigt i, hvilke reklamer der bliver set eller hørt til fulde – en indsigt som vil kunne benyttes til at forbedre brugeroplevelsen.
Danielle Lee, direktør for partnerskabsløsninger hos Spotify, beskriver det netop som et forsøg på at få analyseret reklamerne og skræddersyet dem til lytterne.
”Vore hypotese går på, at vi kan bruge vores streaming-oplysninger til at levere en mere personlig oplevelse samt engagerede brugere til vores annoncører. Det vil give bedre resultater for deres brands.” lyder det fra hende.
Spotify oplyser, at funktionen stadigt er en prøveordning, men bliver erfaringerne positive, vil Spotifys gratis-brugere kunne slippe få de mest irriterende reklamer i fremtiden.