GDPR kan blive et salgsparameter for din virksomhed, hvis du bruger det rigtigt. Det kan nemlig være med til at tiltrække flere kunder, hvis du har løst opgaven rigtigt.
Sådan skriver interesseorganisationen DI.
"Jeg tror, GDPR er en kæmpe fordel for EU-virksomheder. I EU har man i forvejen arbejdet under verdens mest strikse persondataregler. Så GDPR er ikke et kæmpe spring, men mere et lille skridt. Vi vil til gengæld se virksomheder fra andre lande komme i problemer, da de ikke på samme måde har været vant til de høje krav," siger Kim Houser der er ekspert i persondataret og lektor ved Oklahoma State University til DI.
Ifølge Kim Houser har de mange sager med de store amerikanske tech-giganter som Facebook og Google betydet, at kunderne er blevet mere opmræksomme på, hvordan virksomheder håndterer deres persondata.
Det skal man som virksomhed udnytte og i stedet vise, at man kan håndtere kundernes data på en fornuftig måde.
Købt konsulenter i stor stil
Tidligere har Computerworld beskrevet, hvordan at Datatilsynet allerede er ved at drukne i henvendelser på databrud, så noget kunne tyde på, at der er en gevinst at hente, hvis en virksomhed kan kommunikere, at den kan håndtere data på en fornuftig måde.
“Vi har fået 331 indberetninger af brud på persondatasikkerheden i løbet af den første måned, og hvis det fortsætter i det leje, så bliver det et sted mellem 4.000 og 5.000 sager om året. Det er helt vildt mange sager i forhold til, hvad vi normalt har haft,” sagde kontorchef hos Datatilsynet, Jesper Vang, til Computerworld i juni måned.
Læs mere om det her: Datatilsynet drukner i 'uhyggeligt mange' indberetninger efter GDPR: Otte sagsbehandlere skal kunne håndtere 4.000-5.000 sager om året