Svenske Nordea Bank AB er på sporet til at indfri målsætningen om, at reducere mandskabet med seks tusinde stillinger til fordel for automatiserede løsninger.
Over det seneste regnskabsår er antallet af fuldtidsansatte i koncernen faldet med over otte procent, fra 31.918 til 29.721 fuldtidsstillinger.
Til sammenligning er tæller konkurrenten Barclays Plc næsten 80.000 ansatte ved udgangen af 2017. Det skriver Bloomberg.
Skiftet til automatiserede løsninger betyder, at Nordea som den eneste svenske bank kan bryste sig af at have reduceret sine omkostninger igennem den seneste tid.
Reduktionen i omkostninger lyder på minus fire procent i forhold til forrige regnskabskvartal periode og 11 procent i forhold til samme periode i 2017.
Med besparelserne kan Nordea mønstre en markant vækst i overskuddet. Alene over sidste kvartal er profitten steget med 24 procent, mens væksten over det indeværende år er på i alt 31 procent.
Nordea positive resultater giver afkast til investorerne, som belønnes med selskabets bedste ’share-price’ forhold siden februar.
Banksektor i omsiggribende forandring
De gode resultater er dog kun starten på en mindre revolution, pointerer CEO Casper Von Koskull som estimerer at banksektoren som helhed vil halvere antallet af ansatte i det kommende årti.
Nordeas succes er ikke forbigået flere af de øvrige nordiske bankspillere. Både SEB, Svenska HandelsBanken og Swedbank A/B anerkender at automatiseringsteknologi er essentiel. Her er dog varierende opfattelser af, i hvor høj grad mennesker kan erstattes.
Handelsbanken forventes snart at offentliggøre en plan for, hvordan over 2.000 stillinger skal automatiseres, mens der samtidig er meldt ud, at der nødigt vil afskediges medarbejdere blandt selskabets omkring 14.000 ansatte.
Hos SEB sigtes der også efter at automatisere flere processer. Bankens CEO, Johan Torgeby, understreger at ’alt hvad der kan automatiseres, vil blive automatiseret’, mens ham samtidig anerkender at nye teknologier er i fuld færd med både at ændre på kundernes vaner og disrupter bankernes eksisterende forretningsmodeller.