Selvom e-handlen er i fremgang i Danmark, så har danske webshops problemer med at afsætte deres produkter uden for landets grænser.
Det er i grove træk konklusionen på en ny performance-analyse fra erhvervsorganisationen DI Handel, der viser, at blot 10 procent af danske virksomheders eksport sker via digitale kanaler.
Det betyder ifølge Dansk Industri (DI), at Danmark kun ligger på en 26. plads i EU, når det gælder digitalt salg til andre lande.
Læs også: Kinas svar på Amazon planlægger storstilet entré på det europæiske marked
Penge at tjene på e-eksport
Det er på trods af, at analysen også viser, at e-handels-virksomheder med eksport har en højere indtjening end deres konkurrenter.
”Mange danske virksomheder har dog taget e-handel til sig de seneste år. Men de er ikke kommet i gang med ”next step”, der er e-eksport. Derfor vil vi gerne hjælpe flere virksomheder i gang med eksport,” siger Annette Falberg, branchedirektør for DI Handel, til DI's medie DI Business.
Hos selskabet Coolrunner, der formidler og forhandler fragtpriser for blandt andet danske webshop, oplever direktøren Per Imer, at virksomhedens kunder oplever vækst på op til 10 procent fra måned til måned, når de først begynder at eksportere.