Meget tyder på, at en række af de amerikanske it-giganter har store problemer med at overholde den europæiske databeskyttelsesforordning (GDPR).
Over en måned efter den trådte i kraft, lever flere af de store, amerikanske it-selskaber, som Apple, Google og Microsoft nemlig stadig ikke op til kravene.
Læs også: Ny angrebsbølge kan være vej: Hackerne har fundet ny fidus baseret på GDPR
Det viser en ny rapport, der er blevet offentliggjort af Den Europæiske Forbrugerorganisation (BEUC) og forskere ved Det Europæiske Universitetsinstitut.
Ved hjælp af kunstig intelligens har forskerne set på, om 14 store it-giganter overholder GDPR-lovgivningen.
Forskerne har i alt undersøgt 3.659 sætninger i virksomhedernes GDPR-politik og her var en tredjedel, nemlig 1.240, af sætningerne “potentielt problematiske,” fordi de ikke indeholdt tilstrækkelig information.
Fortæller ikke hvem selskaberne deler data med
Det manglende indhold inkluderer blandt andet manglende information om, hvem selskaberne deler brugernes data med, at hjemmesiden ikke beder dig om at acceptere selskabets privatlivspolitik, ligesom der er vage formuleringer, der forvirrer brugerne.
“Lidt over en måned efter, at GDPR trådte i kraft, lever flere formentlig ikke op til standardkravene i loven. Det er meget bekymrende. Det er afgørende, at myndighederne ser nærmere på det her,” siger Monique Goyens, direktør for Den Europæiske Forbrugerorganisation.
Hun regner til gengæld med, at brugen af kunstig intelligens kommer til at kunne hjælpe med at føre kontrol med de store selskaber i fremtiden.
“Vi forventer, at virksomhederne respekterer brugernes privatliv og den nye databeskyttelsesforordning. I fremtiden vil kunstig intelligens kunne hjælpe med at identificere lovbrud hurtigere og i en meget større skala,” siger Monique Goyens.
Læs hele rapporten fra Den Europæiske Forbrugerorganisation her.
Forskerne bag rapporten ønsker ikke at afsløre, hvilke virksomheder der bryder hvilke regler.
Til gengæld fortæller forskerne bag rapporten, at man vil informere Det Europæiske Databeskyttelsesråd om observationerne, og at man fortsat vil monitorere virksomhedernes privatlivs-politikker.
De 14 selskaber, der er blevet undersøgt, er Google, Facebook, Amazon, Apple, Microsoft, WhatsApp, Twitter, Uber, AirBnB, Booking.com,
Skyscanner, Netflix, Steam og Epic Games.
Læs også:
Facebook-rapport: 61 store firmaer fik særlig adgang til at høste brugerdata
Microsoft- og Amazon-ansatte i åben protest: Stop skrupelløs brug af ansigtsgenkendelse
Facebook indrømmer, at de deler brugerdata med kinesiske mobilproducenter