Godmorgen fra Computerworld. Her kommer overblikket over it-nyhederne mandag morgen v/ morgen-briefing-bestyrer Dan Jensen.
Politiets nye søge-app runder en million søgninger
Der var kage og opstilling til gruppefoto i politiet, som i sidste uge rundede en million søgninger på dets nye søgeapp, som giver politi-folk i marken mulighed for at slå op i diverse politi-registre fra deres mobiltelefon.
Det er 10 måneder siden, at appen blev lanceret.
Søgning nummer én million blev foretaget af politiets udlændingekontrolafdeling, UKA.
Du kan se gruppebilledet, der blev taget i den anledning her.
Computerworld mødte i foråret politiets CIO, Lars Ole Dybdahl.
Du kan læse interviewet med ham her: CIO Lars Ole Dybdal har taget kæmpe-opgøret med CSC's evighedskontrakter: "Den måde, som et moderne politi fungerer og i højere grad kommer til at fungere på, er dybt afhængigt af it"
Hollandsk firma køber danske QuantAds
Hollandske Dept Agency køber det danske digitale bureau QuantAds med omkring 50 medarbejdere.
“Med opkøbet tager Dept Agency det første skridt mod en ekspansion på det nordiske marked for digital strategi og onlineservices. Og samtidig udvider danske QuantAds sine kompetencer og ydelser inden for samtlige digitale discipliner,” lyder det fra selskabet.
Stifter og direktør Lasse Loftin Rasmussen indtræder som partner i det hollandske selskab og fortsætter som direktør for den danske forretning.
Vi streamer sport, når chefen ikke kigger
11 procent af de danske mænd streamer sport i smug i arbejdstiden på deres smartphone, lyder det fra Huawei på baggrund af en rundspørge.
"Flere af de store sportsbegivenheder som VM i fodbold og Tour de France vises allerede fra om eftermiddagen, hvor mange stadig er på arbejde. Og hvis der ikke er en kultur på arbejdspladsen, hvor det er tilladt at have sport kørende på en skærm i baggrunden, så kan det være fristende at gøre det i smug på smartphonen, som er lille og diskret - og som i dag kan levere en høj billede- og lydkvalitet,” lyder det fra selskabet.
Ifølge Huawei har fem procent af de danske mænd også streamet sport i smug, mens de har været bryllup, mens to procent har har gjort det, mens de har været på date.
YouSee får kritik for vildledende markedsføring
Forbrugerombudsmanden retter kritik mod YouSee for vildledning i forbindelse med adgang til YouSees såkaldte fordelsprogram, der blev lanceret i efteråret 2017.
Om markedsføringen af YouSee More-prorgrammet skrev selskabet, at alle kunder med mindst to YouSee-produkter kunne få adgang.
Men det passede ikke helt, da ikke alle YouSee-produkter alligevel gav adgang.
“Når der er flere betingelser eller begrænsninger knyttet til adgangen – herunder at det kun er visse af YouSee’s produkter, der er adgangsgivende – skal dette oplyses klart og tydeligt. I modsat fald er markedsføringen vildledende,” lyder det fra Forbrugerombudsmanden i afgørelsen, som du finder her.
Science-camp på Københavns Universitet
43 gymnasieelever er på vej mod Datalogisk Institut på Københavns Universitet, hvor de over en uges tid skal snuse til datalogi, algoritmer, matematik og andre spændende ting.
Det er Ungdommens Naturvidenskabelige Forening (UNF), der står bag arrangementet.
Den frivillige forening står “for undervisning, underholdning og forplejning. Det gør den med ønsket om at inspirere deltagerne og udbrede deres interesse for naturvidenskab,” lyder det fra UNF.
“Undervisningen består af både teoretiske forelæsninger, hvor de får opbygget en værktøjskasse med matematiske og datalogiske begreber og teknikker, som de efterfølgende skal bruge i praksis til at lave effektive programmer med logisk problemløsning og regneøvelser,” meddeler UNF.