Japans chipproducenter er begejstrede for, hvad de ser vokse frem under motorhjelmene på de nye biler fra virksomheder som Toyota og Mitsubishi.
Her ligger væksten skjult, for chips er blevet vigtigere end benzin, skriver nyhedsbureauet Reuters.
I Toyotas nye Prius består motoren af en elektrisk motor, der komplimenterer den benzindrevne. Chips styrer den elektriske motor.
Og i takt med at elektroniske systemer er det, der driver innovationen i bilindustrien, står chipproducenterne i første række, når der skal afregnes, mener chipanalytikere.
- Mængden af elektroniske systemer er stadig ret lav i mange bilmærker, og derfor forventer vi en kraftig stigning i efterspørgslen på chips, siger Mike Williams, der er analysechef hos Gartner, til Reuters.
Hos analysefirmaet iSuppli forventer man, at den årlige efterspørgsel på chips fra bilindustrien fordobles til 147 milliarder kroner inden år 2008.
I bilindustrien benyttes chips allerede i en række forskellige funktioner fra kontrol-enheder, der hjælper med at udnytte energien til forbrænding optimalt, til systemer, der kan aflæse fingeraftryk i nøglefrie biler.
Analytikerne mener, at dette kun er begyndelsen på nye funktioner i bilerne.
I sidste måned da verdens femte største chipproducent Toshiba solgte dele af sin chip-operation til Mitsubishi Electric, understregede Toshiba meget bestemt, at handlen ikke gjaldt chip-produkter til bilindustrien. Det understreger hvilket vækstpotentiale, Toshiba ser i det marked.
- Biler er ved at blive selvkørende, og teknologier er ved at blive skabt til at komme dette mål nærmere. Til at understøtte disse teknologier bruger vi naturligvis chips, siger chefen for iSUpli i Japan Yoshihisa Toyosaki til Reuters.
Ved siden af chips til at kontrollere hybrid-bil-motorer forventes stor efterspørgsel på chips til foto-elektronik, der benyttes til hjælpe med parkering og til at øge sikkerheden mod sammenstød i det hele taget.
Censorer, der typisk benyttes i kamera-telefoner og digitale kameraer, kan monteres på bilens overflade til at registrere bevægelser omkring bilen og dermed overtage styringen fra føreren i krisetilfælde.
De kan også opservere kørerens ansigtsudtryk, opdage træthed og øget blinken med øjnene og aktivere alarmer, hvis føreren ser ud til at ville falde i søvn.