De danske folkeskoler er i stor stil ved at tage digitale undervisnings-metoder til sig.
Det viser en stor evaluering af it-effekten i folkeskolen, som Undervisningsministeriet netop har offentliggjort for at følge op på den indsats for it i folkeskolen, der blev sat i søen i 2011.
Og effekten er klar:
“Pædagogisk personale, skoleledere og elever oplever en række positive effekter ved anvendelsen af digitale ressourcer i undervisningen,” lyder det i rapporten, som konsulenthuset Rambøll har udarbejdet.
“Når it integreres i undervisningen, oplever eleverne, at de lærer mere og at det er sjovere at gå i skole. Pædagogisk personale peger blandt andet på øget motivation hos eleverne, og at det bliver nemmere at understøtte undervisningsdifferentiering,” hedder det.
Ifølge rapporten anvender mere end 80 procent af lærerne i dag it som en aktiv del af undervisningen - typisk i kombination med de såkaldte analoge læringsmidler.
Løbende centralisering
Ifølge den omfattende undersøgelse er der i de senere år ‘sket en løbende centralisering af kommunernes indkøb af digitale læremidler.’
30 procent af skolerne svarer således, at de fleste indkøb af de digitale læremidler foretages af kommunerne. Det er dobbelt så mange som i 2014.
Samtidig er andelen af skoler, der helt selv og uden kommunal indblanding kan foretage indkøb, faldet fra 20 procent i 2014 til 14 procent i dag.
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) sagde for en måneds tid siden til Computerworld, at hun er bekymret over det snævre felt af leverandører af digital undervisningsmateriale.
Det kan du læse mere om her: Undervisningsminister Merete Riisager bekymret over kommunernes indkøb af skole-it: "Også mindre leverandører skal kunne skubbe sig ind på markedet og udfordre det bestående”
Ifølge rapporten skyldes centraliseringen af indkøbene blandt andet sparebehov, og at der kan ‘indhentes bedre økonomiske aftaler med producenterne af læremidler, når der indkøbes centralt.’
Samtidig anfører flere kommuner, at der uden central styring kan komme overlap og indkøb af digitale læremidler, der ikke bliver anvendt, ligesom centralt indkøb giver mulighed for videndeling mellem skolerne.
Du finder hele rapporten fra Undervisningsministeriet her: Indsatsen for it i Folkeskolen - evaluering.