Mens markedet for elbiler spås en lys fremtid, begynder flere af de etablerede bilproducenter at give deres bud på en eldreven bil.
Sports- og luksusbil producenten Porsche første færd indenfor fuldt elektriske biler, har i nogle år levet under prototypenavnet ’Mission E’, men forleden kunne bilfabrikanten løfte sløret for deres første elektriske bil: mød Porsche Taycan.
Navnet, som udtales ’Tai-kon’, betyder ’livlig hingst’ på tysk og er en reference til selskabets badge, hvor netop en fyrig hingst stejler.
Den nye Porsche er ekviperet til at leve op til navnet, for den får to elmotorer som tilsammen leverer 600 hestekræfter. Med gaspedalen (elpedalen?) i bund vil en Porsche Taycan runde 100 km/t på bare 3,5 sekunder, mens de 200 km/t klares på 12 sekunder. Det skriver Business Insider.
Læs også: Denne Tesla-opdatering kunne hele den etablerede bilbranche lære noget af
I bunden på den livlige hingst er et batteri, der ifølge producenten skulle sikre en rækkevidde på over 500 kilometer på en opladning. Batteriet understøtter kvikopladning og er placeret, så vægten er fordelt ligeligt mellem for- og bagaksel, hvilket bør give kvikke køreegenskaber.
Selve bilen er fremstillet i et miks af aluminium, stål, kulfiber samt hærdede polymer-materialer.
Taycans mest oplagte konkurrent bliver Teslas Model S, men Porsche bedyrer, at selskabet vil sigte højere med deres kommende elbil. ”Vi vil byde på performance og en topfart som kan holdes over længere tid”, lyder det fra Porsches leder af el-forretningen, Stefan Weibach.
Taycan får debut en gang i 2019, til en endnu uoplyst pris.
Del af en større satsning
Porsches er en del af Volkswagen Group, og blev også impliceret i selskabets Dieselgate-skandale i 2015.
I kølvandet på skandalen har selskabet investeret stadigt flere penge i elektrificering af selskabets portefølje.
I alt skal der satses over 7 milliarder dollar, godt 44 milliarder kroner, på elbiler inden udgangen af 2022. Af disse vil 580 millioner dollar spenderes på udviklingen og fremstillingen af Taycan, samt en Taycan-baseret crossover, som indtil videre lever under prototypenavnet ’Mission E Cross Turismo’.
Se også: Tesla klar med el-drevet lastbil og lynhurtig sportsvogn: Se de nye køretøjer her