Microsofts udgifter er steget med højere hast end indtjeningen, og det får nu koncernchef Steve Ballmer til at advare de ansatte i verdens største softwareselskab om, at bæltet skal spændes ind.
Microsoft vil spare over seks milliarder på forskellige spare-planer alene i dette finansår.
Det skal blandt andet ske gennem mere koordineret markedsføring, nedskæringer i visse personalegoder og en behersket lønudvikling.
- Andre selskaber har skåret hårdt i omkostningerne de seneste år ? det har betydet fyringer og store nedskæringer i personalegoder og så videre. Det har vi ikke gjort, og vi ønsker at være fornuftige nu, så vi ikke skal tage hårde metoder i brug senere, skriver Steve Ballmer i en e-mail til de ansatte.
Steve Ballmer påpeger samtidig, at markedsføringsstrategien skal strammes op, så man bedre markedsfører forskellige produkter til forskellige behov, og at man følger markedsføringen op ud over den første lanceringsperiode.
- Der er så mange kunder, som endnu ikke har implementeret vores seneste forbedringer, så vi må ikke bare hjælpe dem med at forstå, hvorfor de skal implementere dem, men også vise, hvad fordelene er ved at implementere, før vi når til Longhorn-generationen, skriver Steve Ballmer.
Longhorn er kodenavnet for den nye generation af Windows-produkter, som tidligst ventes på gaden om to år.
Markeds-analytiker Rob Enderle fra The Enderle Group bekræfter, at det er blevet sværere for Microsoft at sælge igennem.
- Det har et ret alvorligt problem, ikke så meget på grund af konkurrence med Linux, men med deres egne allerede installerede produkter, som mange kunder synes er tilstrækkelige, siger Rob Enderle.