Facebooks omgang med brugernes data er endnu en gang i vælten, efter at New York Times sidste uge kunne afsløre, at den sociale medie-gigant har delt brugerdata med klodens mobilproducenter.
Over 60 mobilproducenter har igennem det seneste årti indgået data-samarbejde med Facebook over det seneste årti. På NYT’s liste indgik fremtrædende tech-virksomheder som Apple, Amazon, Microsoft, Samsung og BlackBerry.
I går kunne Wall Street Journal dertil røbe, at også store kinesiske mobilproducenter indgik i samarbejdet: Huawei, Lenovo, Oppo og TCL.
Samarbejdet gik på at integrere Facebook i producenternes prodrukter så populære features som ’Syntes godt om’-knappen, kontakter og Facebook-beskeder kunne præinstalleres på enhederne.
Særligt datadelingen med Huawei kan blive problematisk for Facebook, da Huawei igennem de seneste måneder har været i de amerikanske myndigheders søgelys.
Tidligere på året gik både det amerikanske forbundspoliti (FBI), efterretningstjenesten (CIA), og sikkerhedsagenturet (NSA) samstemmigt ud og frarådede både amerikanske brugere og institutioner fra at bruge Huaweis produkter og services.
Advarslen blev dengang begrundet med selskabets potentiale for spionage-virksomhed.
Facebook skruer ned
De fleste af partnerskaberne er ifølge WSJ stadigt i spil, men blev i løbet af april måned skruet ned – sandsynligvis i kølvandet på den verserende Facebook-skandale med Cambridge Analyticas misbrug af Facebook-brugernes data.
Fra Facebook lyder det dog, at de data som i dag benyttes til data-integration vil forblive på enhederne. Her bedyrer selskabet at der slet ikke er tale om samme data som de, der i sin tid lå til grund for Cambridge Analyticas datamisbrug.
I går meddelte selskabet, at samarbejdet med Huawei og de tre øvrige kinesiske mobilproducenter vil afvikles inden ugens udgang.