Det store nedbrud hos KMD, der fornylig kostede Roskilde Kommune 82.000 filer, skyldes en fejl hos indiske Tech Mahindra, som KMD anvender som underleverandør.
Sådan lyder det fra Version2, der dog ikke har fået bekræftet oplysningerne og heller ikke citerer nogen kilder.
KMD outsourcede i 2015 sin infrastrukturforretning til Tech Mahindra, som KMD i mange år har samarbejdet med.
Dengang meddelte KMD, at selskabet 'i princippet' godt kunne have løst opgaven selv, men at det "kort sagt kommet frem til, at vi får mere for pengene ved at samarbejde med en teknisk aktør af Tech Mahindras størrelse. Selskabet har så store muskler, at det kan opnå nogle skalafordele, som vi ikke selv kan.'
Det kan du læse mere om her: KMD outsourcer hel afdeling til indisk firma - 60 KMD-ansatte får ny arbejdsgiver
Ifølge Version2 indgik inderne dengang efterfølgende aftalte med et storage-firma, som skulle hoste blandt andet data fra Roskilde Kommune.
Men denne aftale blev opsagt omkring nytår. Og siden har Tech Mahindra ifølge Version2 ‘forsømt den overvågnings- og vedligeholdelsesopgave, der før lå hos storage-leverandøren.’
Du kan læse mere om nedbruddet her: KMD vil ikke stille op til interview efter kæmpenedbrud har kostet Roskilde Kommune 82.500 filer: I stedet har vi modtaget en mail
KMD fik fornylig sammen med NNIT en hård medfart i en stor international undersøgelse af outsourcing-leverandører.
Det kan du læse mere om her: KMD og NNIT bliver sat til vægs i stor leverandør-undersøgelse: Leverer ikke på niveau med konkurrenterne