Rækken af underskudsgivende år fortsætter for den danske afdeling af verdens næststørste it-konsulenthus, EDS.
Sidste år fik EDS Danmark et underskud på 65,5 millioner kroner, som ifølge selskabet skyldes en række dårlige outsourcing-kontrakter indgået i tidligere år.
- Der har været nogle kunder, som vi haft tab på, og vi kan ikke bare lige komme ud af de kontrakter. Det er simpelthen dårlige kontrakter, som går mange år tilbage, siger landechef Peter Berg.
Én kunde kostede 30 mio.
Alene én outsourcing-kontrakt gav sidste år et tab på 30 millioner kroner, og den samme kontrakt forventes i år at trække 14 millioner kroner ud af EDS' danske pengekasse.
De dårlige kontrakter har fået EDS til at satse på færre, men mere profitable kunder. Det fik sidste år den danske omsætning til at styrtdykke med 32 procent til 151 millioner kroner.
- Vi oplever, at der er en meget voldsom priskonkurrence, og vi trækker os næsten på forhånd, når en kontrakt går over og bliver ren priskonkurrence. Vi prøver at kigge på de kontrakter, hvor vi kan tilføje noget værdi fra den globale organisation, siger Peter Berg.
EDS har ifølge Peter Berg været igennem to mindre fyringsrunder i de seneste år, mens medarbejdertallet i dag er oppe på omkring 200.
Chefen gik til HP
Han har som landechef ansvaret for den danske afdeling, fordi EDS Danmark tidligere i år mistede sin administrerende direktør, John Alexander. Han har fået en post i HP?s internationale organisation og får nu base i Schweiz.
EDS har endnu ikke besluttet, om der skal ansættes en direktør til at erstatte John Alexander.
I mellemtiden forventer landechef Peter Berg i 2004 et nyt milliontab, selv om han håber på at nå et nulresultat til næste år.
Det skal blandt andet komme, fordi EDS har indgået en række længerevarende kontrakter, som har indbygget et negativt resultat i startfasen, men som med tiden skal udvikle sig særdeles profitabelt.
Halter efter konkurrenten
Med hensyn til den ene kunde, som har kostet EDS halvdelen af selskabets samlede tab, forventer man, at den kontrakt næste år bliver omkostningsneutral.
EDS påpeger samtidig, at selskabets salgsproces er dyr og langvarig, og at en investering på 14 millioner kroner næsten ikke har betydet øget omsætning. Fra nu af skal salgsstrategien derfor målrettes mere.
En af EDS's største konkurrenter på verdensplan er CSC. I Danmark kom CSC i sidste uge med et årsregnskab, som viste et overskud for 2004 på mere end 100 millioner kroner, mens omsætningen steg med 34 procent.