EDS Danmark taber 30 mio. på dårlig kunde

EDS hænger på flere gamle og dårlige kontrakter, der suger pengene ud af selskabet. Sidste år bidrog en enkelt gammel kunde alene med 30 millioner kroner til underskuddet.

Rækken af underskudsgivende år fortsætter for den danske afdeling af verdens næststørste it-konsulenthus, EDS.

Sidste år fik EDS Danmark et underskud på 65,5 millioner kroner, som ifølge selskabet skyldes en række dårlige outsourcing-kontrakter indgået i tidligere år.

- Der har været nogle kunder, som vi haft tab på, og vi kan ikke bare lige komme ud af de kontrakter. Det er simpelthen dårlige kontrakter, som går mange år tilbage, siger landechef Peter Berg.

Én kunde kostede 30 mio.

Alene én outsourcing-kontrakt gav sidste år et tab på 30 millioner kroner, og den samme kontrakt forventes i år at trække 14 millioner kroner ud af EDS' danske pengekasse.

De dårlige kontrakter har fået EDS til at satse på færre, men mere profitable kunder. Det fik sidste år den danske omsætning til at styrtdykke med 32 procent til 151 millioner kroner.

- Vi oplever, at der er en meget voldsom priskonkurrence, og vi trækker os næsten på forhånd, når en kontrakt går over og bliver ren priskonkurrence. Vi prøver at kigge på de kontrakter, hvor vi kan tilføje noget værdi fra den globale organisation, siger Peter Berg.

EDS har ifølge Peter Berg været igennem to mindre fyringsrunder i de seneste år, mens medarbejdertallet i dag er oppe på omkring 200.

Chefen gik til HP

Han har som landechef ansvaret for den danske afdeling, fordi EDS Danmark tidligere i år mistede sin administrerende direktør, John Alexander. Han har fået en post i HP?s internationale organisation og får nu base i Schweiz.

EDS har endnu ikke besluttet, om der skal ansættes en direktør til at erstatte John Alexander.

I mellemtiden forventer landechef Peter Berg i 2004 et nyt milliontab, selv om han håber på at nå et nulresultat til næste år.

Det skal blandt andet komme, fordi EDS har indgået en række længerevarende kontrakter, som har indbygget et negativt resultat i startfasen, men som med tiden skal udvikle sig særdeles profitabelt.

Halter efter konkurrenten

Med hensyn til den ene kunde, som har kostet EDS halvdelen af selskabets samlede tab, forventer man, at den kontrakt næste år bliver omkostningsneutral.

EDS påpeger samtidig, at selskabets salgsproces er dyr og langvarig, og at en investering på 14 millioner kroner næsten ikke har betydet øget omsætning. Fra nu af skal salgsstrategien derfor målrettes mere.

En af EDS's største konkurrenter på verdensplan er CSC. I Danmark kom CSC i sidste uge med et årsregnskab, som viste et overskud for 2004 på mere end 100 millioner kroner, mens omsætningen steg med 34 procent.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere