For et år siden stod den dansk etablerede spilvirksomhed IO Interactive med gevaldige problemer, da den daværende japanske ejer, Square Enix, i maj 2017, valgte at trække sig fra selskabet.
Det skriver Version2.
På det tidspunkt måtte IO Interactive som følge af, at der nu manglede en del ressourcer i virksomheden afskedige 75 medarbejdere ud af en samlet styrke på 185.
Det endte med, at IO Interactive købte sig selv fri og nu i dag står som et uafhængigt studie.
Det var dog fareturende tæt på, at de store ændringer i 2017 kunne være gået gruelig galt.
"Det var en hård tid, og vi var i reel fare for at gå konkurs i 2017. Men vi fik omstillet organisationen på kort tid, og vores nye strategi og redningsplan gik bedre, end vi turde håbe på," siger Hakan Abrak, direktør for IO Interactive, i et interview med Version2.
Hitman blev igen redningen
Redningsplanken for IO Interactive, der blev stiftet i 1998, var som så mange gange før selskabets mest kendte titel computerspillet Hitman.
Udgivelsen af en gratis prøveversion af det nyeste spil i Hitman-serien i 2017 samt en stribe nye missioner og andet indhold til spillet, der blev udgivet i løbet af efteråret, gjorde at spillerbasen voksede fra 2 til 13 millioner.
Derudover indgik selskabet ligeledes en aftale med Warner Brothers spildivision om at distribuere fysiske kopier af spillet.
Forventer succesfulde 20 år
Hakan Abrak afslører desuden, at han mener selskabet i dag står stærkere end før bruddet med Sqaure Enix.
Selskabet har nu eksisteret i 20 år, men IO Interactive-direktøren forventer, at de næste tyve år bliver de mest succesfulde i selskabets historie.