Undervisningministeriet går på jagt efter omkring 45 skoler i hele Danmark, som ministeriet har brug for i arbejdet med at udvikle folkeskolens kommende it-fag, teknologiforståelse.
Det sker, efter undervisningsminister Merete Riisager (LA) i januar til Computerworld fortalte om sine planer om at udvikle det nye fag.
Det kan du læse mere om her: Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren
Den overordnede vision er at “alle danske børn skal lære at kode og forstå grund-præmisserne for moderne teknologi,” fortalte ministeren dengang til os.
Stort arbejde
Det er et stort arbejde med mange interessenter at udvikle et nyt skolefag.
I første omgang skal der derfor i samarbejde med de omkring 45 skoler afprøves forskellige modeller, høstes erfaringer og evalueres, inden der træffes en endelig beslutning om, hvordan it-undervisningen skal tilrettelægges i indskolingen, mellemtrinet og i udskolingen.
Ifølge ministeriet får de 45 skoler, som ministeriet håber vil melde sig, mulighed for at deltage i forsøget, som skal løbe frem mod 2021.
“Forsøget med teknologiforståelse er en pionérindsats, og de deltagende skoler får gennem forsøget en unik mulighed for at være med til at lægge grunden til folkeskolens fremtidige arbejde med teknologiforståelse,” lyder det fra ministeriet.
Ministeriet påpeger, at skolerne ikke på forhånd behøver at have nogen teknologiske forudsætninger for at deltage i forsøget, sålænge motivationen og opbakningen er tilstede.
Kommunerne kan melde deres skoler til forsøgsordningen fra torsdag 24. maj og frem til 24. august.
Undervisningsministeriet har siden i sommer medvirket i en forsøgsordning med deltagelse af 13 skoler, som har indført teknologiforståelse som et-årigt valgfag i overbygningen.
Den nye, udvidede forsøgsordning sigter mod at indlemme faget i eksisterende dag fra første klasse og op.
Det nye fag vil ændre hele måden, som folkeskolens lærere i dag underviser på, har vi tidligere fortalt. Det skyldes ikke mindst, at it-udviklingen går så hurtigt, at lærerne bliver nødt til at indtage en rolle som en slags facilatorer.
Det kan du læse mere om her: It som fag i folkeskolen vil ændre hele måden at undervise på
Læs også: