Artikel top billede

(Foto: Netcompany)

Netcompany kan blive Danmarks nye folkeaktie - derfor vil danskerne flokkes om selskabet

ComputerViews: Netcompany har gennem flere år systematisk og effektivt lagt an til at blive Danmarks nye folkeaktie. Opskriften er enkel. Men alligevel ret svær.

ComputerViews: Alt er lagt an til, at Netcompany med sin kommende børsnotering kan blive en regulær folkeaktie.

Selskabet offentliggjorde onsdag morgen sit børsprospekt og har i samme ombæring inviteret til pressemøde i sit hovedkvarter på Grønningen i København.

Opmærksomheden vil væe tårnhøj og det meste af dansk erhvervspresse vil være til stede, når direktør André Rogaczewski og CFO Thomas Johansen fortæller om planerne.

Dem kan du læse mere om her: Netcompany går på børsen 7. juni - så meget kommer aktierne til at koste.

Bred appel

En folkeaktie defineres normalt som en aktie, der har bred appel i offentligheden og som er ejet af mange private investorer.

Modsætningen hertil er selskaber, hvor aktier primært ejes af banker, fonde, selskaber og andre professionelle organisationer.

Eksempelvis regnes Vestas, Novo Nordisk, Pandora og ISS for folkeaktier: De er bredt kendte, opmærksomheden er stor og de har titusindvis af private investorer, der er jo i sagens natur ofte reagerer og handler på andre præmisser end de professionelle investorer.

Der er både fordele og ulemper ved at være en folkeaktie. Ved børsnoteringen kan interesse fra mange (private) investorer være med til at sikre en bedre pris.

Til gengæld er opmærksomheden tårnhøj. Og som selskab i offentlighedens interesse kan det være svært at navigere, da offentligheden har det med at reagere uforudsigeligt.

Systematisk succes-fortælling

Netcompany har taget valget for længe siden. I hvert fald har selskabet gennem flere år arbejdet ret systematisk på at opnå en position som folkeligt selskab.

Ambitionen understreges af, at Netcompany sammen med det engelskssprogede børsprospekt forfattet i den sædvanlige tunge juridiske jargon har udsendt en folder på letforståeligt dansk med titlen ‘Tag del i den digitale fremtid - bliv medejer af Netcompany.’

Her præsenterer Netcompany på letforståeligt dansk og i punktform sig selv på folkelig vis.

Eksempelvis besvares spørgsmålet ‘Hvorfor investere i Netcompany?’ med fem punkter på hver tre linier. Kort og godt. Folkeligt. Til at forstå.

Vejen mod at blive en folkeaktie - et folkeeje - er lige så enkel, som den er svær: Den kræver, at selskabet, dets værdier og målsætninger systematisk og gennem flere år bliver udbredt og kendt viden om.

Det er en historie, der skal fortælles til alle. Og det kræver taletid, succes-historier, tilgængelighed og vedholdendhed.

Det er Netcompany lykkes med.

Fra almindeligt til superkendt

Selskabet er således i de senere år gået fra at være et succesrigt, men dog ‘almindeligt’ it-firma, til at blive et kendt firma, som igen og igen er blevet præsenteret som en succes med kanon-resultater, samfundsmæssig samvittighed, stor tiltrækningsevne blandt de unge og sin egen måde at gøre tingene på.

Centralt i brandingen af og fortællingen om selskabet står direktør André Rogaczewski, der i de senere år har været her, der og allevegne i en grad, der har gjort ham til en regulær berømthed som repræsentant for sit selskab.

Han har været særdeles flittig i igen og igen at fortælle historien om, at (og hvorfor) Netcompany er en succes, ligesom han er en fremtrædende skikkelse i flere offentlige iniviativer - heriblandt denne: Skal du med på det nye 'digitale dogme'? Sådan vil Netcompany og TDC løse den store mangel på dygtige it-folk

Skal man brandes som et selskab, der når helt ud til familien Danmark, kræver det i sagens natur, at man ikke begår (for mange) fejl - og at man eksempelvis undgår at blive trukket med ind i de store offentlige it-skandaler.

Det har Netcompany undgået - også selv om selskabet i stor stil har vundet offentlige udbud i de senere år.

Forklaringen? Den har André Rogaczewski givet flere gange.

Det kan du læse mere om her: Netcompany er vokset fra startup til sværvægter, og forklaringen er simpel: "Vores kultur er andres overlegen"

Netop Netcompanys indtog på det offentlige marked er en væsentlig grund til selskabets store succes.

Faktisk er det kendetegnende for det danske it-marked, at de rigtigt store penge ligger i netop det offentlige marked. Det har Netcompany forlængst set.

I den høje ende

Inden for det næste stykke tid får vi svaret på, om Netcompany har vurderet rigtigt med sin prisfastsætning på mellem 135 og 165 kroner per aktie, hvilket i givet fald vil værdifastsætte selskabet til mellem 6,75 milliarder og 8,25 milliarder kroner.

Vurderingen herfra er, at aktierne vil blive revet væk og at prisen vil lande i den høje ende af spektret.

Vurderingen er også, at vi vil se tusindvis af private danskere blandt køberne af de 20 millioner aktier, der bliver udbudt.

Hvorfor? Fordi de mener, at de efter flere års massiv pressedækning og Netcompany-historier kender selskabet, det successer og fremtids-mål (og André Rogaczewski) så godt, at de er trygge ved at blive medejere.

Vil du købe Netcompany-aktier? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også: Netcompany sætter ny rekord: Indtjening vokser med 73 procent




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere