KMD skal garantere at lignende nedbrud ikke kan ske igen, og så skal tilliden genoprettes.
Så klar er meldingen fra Roskilde Kommune, efter et nedbrud hos KMD i slutningen af april har kommunen mere end 82.000 filer.
De er permanent forsvundet, da KMD's backup fejlede.
Det kan du læse mere om her: Roskilde Kommune har mistet 82.500 filer på tusindvis af borgeres sager efter stort KMD-nedbrud
“Det er klart, at der bliver et eller andet efterspil her den kommende tid. Vi skal se på, hvordan vi kommer tilbage til et godt og tillidsfuldt samarbejde med KMD efter det her,” siger Christian Harsløf, direktør for Social, job og sundhed i Roskilde Kommune, til Computerworld.
Nedbruddet fandt sted i KMD Care-systemet i slutningen af april efter en hardwarefejl.
Nu forlanger Roskilde Kommune garanti for, at det ikke kan ske igen, når kommunen inden længe flytter sine data over i et nyt system, KMD Nexus.
“Det er klart, at vi i den forbindelse skal have nogle forsikringer om, at det her simpelthen ikke kan ske igen. Vi skal have nogle håndfaste garantier på, at hvis der er systemnedbrud, så er det gennemtestet hvordan KMD's back-up systemer slår til,” siger Christian Harsløf.
Har KMD givet det?
“Ja, det har vi indtil videre fået, men det er klart, at det bliver en del af den videre dialog med KMD.”
Der skal forhandles om kompensation
Christian Harsløf vil ikke sige noget om, hvorvidt Roskilde Kommune kommer til at kræve en erstatning for nedbrudet, men det bliver en del af de kommende forhandlinger med KMD.
“Vi skal på en eller anden måde have gjort boet op. Det her har jo kostet os en masse i blandt andet mandetimer. Så det skal vi tale med KMD om,” siger Christian Harsløf.
Kommer Roskilde Kommune til at få nogen form for kompensation fra KMD?
“Det bliver også en del af den drøftelse, vi skal have med KMD. Nu skal vi have gjort regnebrættet op, og så må vi tage den i forhandlingslokalet,” siger Christian Harsløf.
Rystet over KMD
Hos Roskilde Kommune er man også meget overrasket over, at der kunne ske så stort et nedbrud, når man havde KMD til at håndtere sine data.
“Vi havde en klokkeklar tillid til, at en virksomhed som KMD, der ikke laver andet end at servicere kommuner på det her område, selvfølgelig kunne finde ud af at tage back-up af vores filer,” siger Christian Harsløf.
KMD vil ikke stille op til interview i Computerworld for at besvare spørgsmål om nedbruddet.
Vi ville ellers gerne blandt andet have at vide, hvordan KMD vil sikre, at lignende nedbrud ikke vil ramme andre af selskabets kunder.
Du kan læse vores spørgsmål til KMD samt selskabet svar, som vi har fået tilsendt per mail, her: