Forårets store Windows 10-opdatering skaber problemer ude i felten.
I takt med at stadigt flere Windows 10 brugere opdaterer til den såkaldte version 1803 af Windows 10, begynder fejlmeldingerne at hobe sig op.
Både populære tredjepartsprogrammer som Google Chrome og Microsofts egne applikationer har i en periode været ramt af bugs, som blandt andet får programmer til at fryse.
Nu synes selv Microsofts hardware at være ramt med meldinger om graverende issues i selskabets egne enheder, hvor samspillet mellem visse Intel SSD’er og Microsofts Surface Pro (2017) kan ende i et helt ubrugeligt system.
”Jeg har lige købt en SP 2017 fra Best Buy. Den første enhed røg retur efter, at jeg opdaterede til Windows 1803, for den endte konstant i BSOD’er (Blue Screen of Death, red.). Den røg retur efter nogle få dage, men den anden model har præcist samme problem. Nu har jeg genetableret den tidligere 1709-version og nægter at opdatere, før en ny opdatering får løst 1803’s rod”, lyder beskeden fra en frustreret bruger på Microsofts supportforum.
Ombord på begge Microsoft-maskiner var to forskellige Intel Pro 6000p SSD’er med henholdsvis 128GB og 256GB lagerplads.
Læs også: Microsoft slipper ny Windows 10 løs: Disse funktioner vil give dig mere tid og overblik i hverdagen
Intel SSD’er får skylden
Problemet opstår mellem SSD lager fra Intels 600p- og Pro 6000p -serie som kan få boot-proceduren til at genstarte eller helt at strejke.
På Microsofts support-forum har issuet været nævnt siden 7. maj, hvor en Microsoft-supporter bekræfter problemet og melder, at løsningen indtil videre er helt at blokere for opdateringen.
”Microsoft blokerer i øjeblikket visse Intel SSD’er fra at installere April 2018 Update på grund af identificerede performance- og stabilitet-issues. Der er i øjeblikket ikke noget fix til problemet. Oplever du problemet, rådes du til at rulle din installation til Windows 10 version 1709 og vente på en fejlrettet udgave, inden du genforsøger at installere Windows 10”, lyder det fra Microsoft-supporteren.
Microsoft Danmark oplyser til Computerworld.dk, at der endnu ikke er rettet henvendelse vedrørende danske Surface-enheder.
”Vi har ikke modtaget nogen henvendelser om issues på danske enheder.”, lyder det per mail fra Martin Thorning, divisionschef for Windows, Microsoft Danmark.
Knas med andre SSD’er
Mens Microsofts Surface Pro (2017) kan opleve slemme problemer, forårsager Windows 10 også issues med andre SSD’er.
På Microsofts supportforum bliver tre SSD-modeller fra Toshiba også udnævnt som værende problematiske: Toshiba XG5-serien, XG4-serien samt BG3-serien.
Her er problemets omfang ikke så forstyrrende som et decideret sammenbrud, men resulterer i stedet i et forhøjet strømforbrug, som kan forkorte driftstiden på en laptop.
Er din maskine ramt af problemet, henviser Microsoft til denne supportside, hvor selskabet indikerer, hvordan man kan rulle et system tilbage til en tidligere version af Windows.