Mere end 100 IBM-folk fra ledelseslaget skal i denne uge mødes med politikere fra den amerikanske kongres.
De kommer til at fremføre en skarp kritik og opfordring til ikke at gå med på den europæiske GDPR-vogn.
"GDPR virker måske for Europa, men det betyder ikke, at den skal blive en global standard," udtaler Christopher Padilla, vide president of government and regulatory affairs hos IBM i et interview til Bloomberg.
Over den seneste tid har der blandt andet fra Facebooks stifter og direktør, Mark Zuckerberg, været udmeldinger om at se mod den europæiske model i forhold til beskyttelse af data.
Han har blandt andet slået på, at den skal bruges som standard for Facebook-brugere i hele verden.
Den vej ønsker IBM imidlertid ikke at gå.
Læs også: Overblik: Her har du gode råd til GDPR-slutspurten frem mod 25. maj
"Skræddersyet til amerikansk behov"
GDPR, der blandt andet pålægger strengere regler for, hvordan data indsamles og anvendes, og som kan betyde store bøder, er ikke den rigtige vej at gå i forhold til en amerikansk persondatalov.
På IBM's hjemmeside finder man The Big Blues officielle holdning til spørgsmålet i blogposten 'An American Approach to Data Privacy', udformet af Christopher Padilla.
Han skriver blandt andet, at der ikke findes en "one-size-fits-all" i forhold til privacy.
"Hvad der virker for et land eller en region, virker ikke nødvendigvis for andre," skriver han og peger især på, at GDPR ikke virker for USA.
I stedet mener han og IBM, at USA bør forfølge en anden model, der udvikles mellem det offentlige og private.
"I stedet for et regeringsmandat, mener vi, at en kollektiv offentlig-privat tilgang, ledet af industrien sammen med regeringen, er den bedst mulige måde at udvikle en ramme for dataprivacy, der er skræddersyet til USAs behov."
"Dataprivacy er en global prioritet, men en som skal håndteres lokalt. Vi bifalder Europa for hurtigt at have ageret. Dog er en anden - men ikke mindre effektiv - tilgang måske den bedste måde at forsikre amerikanerne om, at deres digitale privatliv beskyttes," slutter han.
Læs også:
Nørgaard: GDPR er en krig mellem USA og Europa - og EU’s tilgang vil vinde. Faktum
Kun få dage til GDPR: Her er 10 ting, du skal have styr på - og de fem du skal prioritere højest
Overblik: Her har du gode råd til GDPR-slutspurten frem mod 25. maj