DSB blev søndag aften cirka klokken 18.30 ramt af et voldsomt DDoS-angreb, som nedlagde både billetsystem med tilhørende app og DSB.dk.
Men angrebet fik også DSB’s Office 365 til at gå ned, fortæller DSB’s pressevagt.
Alle systemer var ifølge DSB oppe at køre igen klokken 03.30 i nat, men endnu i morges ved nitiden var nogle systemer ustabile på grund af angrebet. Blandt andet var DSB.dk ramt, bekræfter pressevagten.
Det faktum, at både billetsystem med tilhørende app og DSB’s interne systemer kan blive ramt så effektivt af et DDoS-angreb tyder på, at DSB’s beredskabsplan på dette område er fejlbehæftet.
Det mener sikkerhedsekspert Jens Monrad fra sikkerhedsvirksomheden FireEye.
“Det undrer mig, at det er lykkedes at forstyrre både billetsalg og tilhørende app og de interne systemer. Man må mene, at DSB er samfundskritisk infrastruktur, og derfor bliver man nødt til at tænke disse scenarier ind i sine operationelle planer. Man må gå ud fra, at systemerne er fuldstændig segmenteret og muligvis ikke benytter samme internetforbindelse”, siger han.
Der findes løsninger
Han peger på, at der findes en lang række teknologier, som er specialiseret i at afværge DDoS-angreb.
Der findes også flere internetudbydere, som har aktive værn, der forsøger at begrænse skaderne under DDoS-angreb.
“Så der skal man selvfølgelig have gjort sig sine forberedelser og indgå i dialog med sådan nogle virksomheder”, siger Jens Monrad.
Han siger dog, at det er en kompleks affære hurtigt at adressere DDoS-angreb.
Han siger også, at de tekniske løsninger er effektive, men de er nok ikke ‘100 procents løsninger’.
Kravet om at tænke DDoS-angrebsscenarier ind i beredskabsplanerne gælder alle typer virksomheder, men især virksomheder, som har samfundskritisk funktion eller en offentlig profil som eksempelvis banker.
“Hvis jeg var hos DSB, ville jeg lige nu have dialog om de teknologier, man har i huset, og med de internetudbydere, man bruger. Og som samfundskritisk virksomhed bør man have dialog med Center for Cybersikkerhed om, hvordan forhindrer, at det sker igen”, siger jens Monrad.
Han roser dog DSB for åbenhed i forbindelse med angrebet.
“For bare et par år siden ville man ikke se mange virksomheder tale offentligt om, at man var blevet angrebet”.