Det har lagt en stor byrde på virksomhederne, at Microsoft med Windows 10 besluttede at skrue op for den hastighed, hvormed selskabet udsender de store opgraderinger til styresystemet.
Microsoft udsender i dag to årlige såkaldte feature-upgrades til styresystemet, der før Windows 10 blev opgraderet cirka hvert sjette år, når Microsoft udsendte en ny version af Windows.
Ifølge en ny undersøgelse fra analysehuset Gartner udgør de halvårlige opgraderinger en langt større byrde for organisationerne end tidligere.
Windows 10-modellen gør det nødvendigt for organisationerne at indarbejde implementering og udrulning af de opgraderede Windows 10-versioner som løbende processer.
Det gør, at de er nødt til at indtænke nye og ‘anderledes mønstre, når det gælder bemanding og budgettering,” lyder det fra Gartner.
“Opgaver, som ellers er blevet udført og finansieret separat via en service provider, er nu blevet til en løbende opgave, der skal udføres af det eksisterende it-mandskab,” lyder det fra Gartner.
Ifølge analysehuset er det langt dyrere for organisationerne at håndtere de to årlige opgraderinger af Windows 10 end det var at håndtere de store mega-opgraderinger hvert sjette år, som Microsoft tidligere anvendte.
“Organisationer, som udruller to opdateringer om året, vil have markant højere omkostningerne end de havde dengang, hvor de skulle opgradere en gang hvert sjette år,” lyder det fra Gartner.
Analysehuset anslår, at de samlede omkostninger til udrulning og implementering af Windows faktisk er fordoblet.
Billledet ser til gengæld helt anderledes ud, hvis organisationerne blot opgraderer en enkelt gang om året. Her vil de samlede omkostninger være lavere end tidligere..
Samme med Windows 10’s opgraderingskadence har Microsoft besluttet kun at yde support i 18 måneder på hver version.
Det betyder, at organisationerne dårligt nok kan tillade sig at skippe en opgradering, da risikoen for, at de ender uden support her er meget stor - eksempelvis hvis der skulle opstå forsinkelser, problemer eller lignende.
Her mener Gartner, at det ville passe langt bedre med organisationernes hverdag, hvis Microsoft ydede support i 24 måneder.
“Microsoft vil gerne have organisationerne til at udrulle alle opdateringerne, men organisationerne er udfordrede af at skulle opgradere hver sjette måned, og mange håber at kunne nøjes med at deploye en gang om året,” lyder det fra Gartner.