Godmorgen fra Computerworld. Her kommer overblikket over it-nyhederne fredag morgen v/ morgen-briefing-bestyrer Dan Jensen.
Egmont hastigt på vej mod at blive tech-virksomhed
Egmonst er kraftigt på vej til at blive en techvirksomhed, fortæller topchef Steffen Kragh til Finans.
“Egmonts kerne er stadig tv, bøger, film og blade. Men vi er også blevet en techvirksomhed, der udvikler og bruger teknologi i vores løsninger, ligesom vi køber kraftigt op i vækstmarkedet af computerspil,” siger han til avisen.
Han har ‘svært ved at se vækst’ i de traditionelle blade, hvor omsætningen da også er faldet med 180 millioner kroner i 2017.
NNIT-boss i spidsen for nyt digitalt erhvervsforum
NNIT-topchef Per Kogut bliver bestyrelsesformand i det nye Digital Hub Denmark, som er et samarbejde mellem DI, Dansk Erhverv, Finans Danmark og Staten.
Hub’ens bestyrelse består af otte medlemmer, herunder IBM-direktør Henrik Bodskov og DI-direktør Lars Frelle-Petersen.
Formålet er blandt andet at ‘bidrage til, at Danmark er blandt de førende digitale vækstmiljøer i Europa indenfor kunstig intelligens, big data og Internet of Things,” lyder det fra Erhvervsministeriet i denne meddelelse.
Cisco trækker al annoncering fra YouTube
Cisco har besluttet at trække al annoncering for selskabets produkter ud af YouTube, som ellers er blevet flittigt anvendt til annoncering.
Beslutningen skyldes frygt for, at YouTube-annoncerne for Ciscos netværksprodukter kan blive fremvist i en eller anden form for sammenhæng med følsomt eller kontroversielt indhold på YouTube.
Til Reuters meddeleler Google, der jo ejer YouTube, at selskabet i tæt samarbejde med forskellige annoncører er opmærksom på problemet, som nu er i gang med at blive løst.
Amerikanske CNN har tidligere afsløret, at annoncer fra 300 store virksomheder blev vist på 'ekstremist-kanaler' på YouTube.
Det kan du læse mere om hos CNN her.
370 samlet om Google I/O i Aalborg
Med 370 deltagere blev det såkaldte Google I/O Extended-arrangement i Aalborg et af de ‘absolut største i verden,’ lyder det fra arrangørerne i MapsPeople og BrainsBusiness.
Extended-arrangementerne er lokale events, som er koblet op på det store Google I/O i USA. I alt findes der omkring 500 extended-events rundt omkring i verden, hvoraf de tre finder sted herhjemme - i Aalborg, Aarhus og København.
“Volumen på folk, der arbejder inden for it, er meget stor i denne del af landet, og det er en af grundene til, at Google Extended er så stort i Aalborg. Allerede inden vi åbnede for tilmelding modtog vi et stort antal henvendelser og tilkendegivelser med ønske om deltagelse. Da først vi åbnede for tilmelding, blev alle pladser lynhurtigt ”udsolgt”, og vi har derfor måttet oprette en venteliste,” lyder det fra Birgit Pia Nøhr fra BrainsBusiness.