Den amerikanske billetdistributør, Ticketmaster, der blandt andet sælger billetter til det nuværende Ishockey VM i Danmark, vil skifte de gamle papirbilletter ud med ansigtsgenkendelse.
Live Nation, der er virksomheden bag Ticketmaster, skriver i sit seneste regnskab, at der er indgået et samarbejde med Blink Identety, der producerer udstyr til ansigtsgenkendelse.
“Vi er glade for at kunne fortælle, at vi har indledt et samarbejde med Blink Identity, der arbejde med førsteklasses teknologi inden for ansigtsgenkendelses. Det giver os mulighed for at matche din billet med et billede af dig, og giver dig mulig for at gå direkte ind til showet," skriver Live Nation i meddelelsen.
Du kan læse hele meddelelsen her.
Gå direkte igennem
Ifølge Blink Identety behøver deres kunder hverken at stoppe op eller kigge ind i kameraet. Fremtidige koncertgæster kan altså gå direkte ind til arrangementet uden at skulle stå i kø for at vise sin billet.
Herefter matcher Blink Identety billedet med en stor database, der kan se, om du har købt billet til arrangementet.
Det er endnu uvist om ansigtsgenkendelsen bliver oblikatorisk for alle Live Nations kunder eller, om det i første omgang kun er en service til de kunder, der ønsker at skrotte papirbilletten.
Ansigtsgenkendelse bliver stadig større
Brugen af ansigtsgensgenkendels er stadig stigende. De store techgiganter som Facebook, Apple og Google bruger allerede teknologien i et vist omfang.
Også mange af verdens lufthavne bruger man allerede ansigtsgenkendelse til at registrere passagerer, der rejser igennem lufthavnen. Det bliver blandt andet brugt i Københavns Lufthavn Kastrup, hvor det blev indviget i 2016.
Læs også: Video: Sikkerhedsekspert hacker ansigtsgenkendelsen i iPhone X med en maske
Læs også: Sådan fungerer Apples nye Face ID: Skal erstatte den velkendte fingerskanner med ansigtsgenkendelse
Læs også: Automatisk paskontrol i Kastrup Lufthavn er klar til påske