Facebook er på vej med en række nye features, hvoraf flere er blevet udviklet som direkte følge af Cambridge Analytica-overvågningsskandalen.
Selskabet løftede sløret for de nye features på dets F8-udviklerkonference, der tidligere på ugen løb af stablen i amerikanske San Jose.
Topchef Mark Zuckerberg indledte konferencen med at fastslå, at Facebook fremover ville sørge for ikke blot at give brugerne ‘stærke værktøjer’ [‘powerful tools,’ red], men også sikre, at de bliver anvendt til noget godt.
‘Clear History’
Den måske vigtigste feature, som Facebook nu vil lancere i kølvandet på overvågningsskandalen, er den såkaldte ‘Clear History’-funktion.
Den vil ifølge Facebook gøre det muligt for alle brugere dels at få overblik over de websites og apps, der sender informationer til Facebook, når de anvendes, dels at slette al denne information fra Facebook.
Med ‘Clear History’ vil det også blive muligt at blokere for, at denne type data lagres i fremtiden.
"I din webbrowser kan du nemt rydde alle cookies og history ud. Mange sites har brug for cookies for at fungere, men man skal stadig kunne rydde sin history, når man vil. Vi bygger nu en version af dette til Facebook," skriver Mark Zuckerberg på Facebook.
Her skriver han også, at Facebook ikke vil fungere nær så godt uden cookies og lagret data, da den så 'glemmer' dine preferences.
"Efter at have gennemgået vores systemer, er dette noget, som vi mener, at du skal have," skriver Zuckerberg.
Funktionen ventes klar i løbet af nogle måneder.
Crisis Response
Denne nye funktion ventes lanceret i løbet af nogle måneder. Med ‘Crisis Response’ vil det blive muligt for brugerne at dele højaktuel information i form af billeder og lignende med andre brugere.
Der bliver tale om en slags billedbåret crowdsourcing-funktion, hvor det altså bliver muligt at rapportere i nærmest realtid.
Facebook nævner selv som eksempel billeder og information om vej-spærringer og lignende.
Ny oversættelses-funktion
Facebook har hidtil anvendt Microsofts Bing til oversættelser, men skifter nu til selskabets egen M Translations-motor - i første omgang dog kun mellem engelsk og spansk.
M står for Messenger, iøvrigt.
AR til Messenger
Facebook er også på vej med en ny augmented reality-funktion til Messenger.
Løsningen er indtil videre kun klar i beta-udgave.
Ifølge Facebook er det ideen, at løsningen skal ‘hjælpe brugerne med at få værdifuld og omgående feedback om indkøb og lignende,” som hedet hedder.
Ideen er, at udviklerne skal kunne bygge AR-funktioner, så det bliver muligt eksempelvist virtuelt at komme helt tæt på forskellige produkter som merchandise, tøj og lignende.
Du kan læse mere om Facebooks kommende lanceringer i Facebooks egen oversigt.
Læs også: Facebook pønser på ny datingservice