Google har meget mere information om dets brugere end Facebook, vurderer en venturekapitalist over for det amerikanske medie CNBC.
”Hvis du tror Facebook ved meget om dig, så prøv Google. Den kender enhver søgning, du nogensinde har foretaget, og alle de steder din Android-telefon har været,” siger Kevin Landis, CEO og investeringsdirektør i Firsthand Capital Management, til CNBC.
Facebook har været hårdt ramt på både markedsværdi og omdømme, efter det er kommet frem, at data på 50 millioner amerikanske brugere er blevet anvendt i den amerikanske valgkamp uden deres vidende.
Aktiekursen er faldet for første gang i flere år, hvilket på et tidspunkt høvlede næsten 40 milliarder dollar af Facebooks markedsværdi.
I flere uger blev der råbt højt om at slette Facebook, og mistilliden mod det digitale sociale imperium nået et maksimum.
Samtidig kører Google videre i overhalingsbanen og modervirksomheden, Alphabet, kunne mandag rapportere et resultat for første kvartal af 2018, der slog forventningerne til indtjening per aktie, omsætning og driftsindtægter.
Folk stoler mere på Google end Facebook
Ifølge Seth Stephens Davidowitz, en tidligere datavidenskabsmand hos Google, stoler folk mere på Google end Facebook.
”Folk er mere ærlige over for Google. De har en tendens til at fortælle ting til Google, som de ikke fortæller til Facebook om, hvad de virkelig tænker og deres sundhedsmæssige forhold,” siger han.
Google processerer i gennemsnit 40.000 søgninger i sekundet.
Alle disse søgninger er lækker data for Google, der ifølge Seth Stephens Davidowiz er med til at gøre produktet 'bedre', og som blandt andet kan bruges til at videreudvikle på analyseværktøjer og målrette reklameindhold endnu bedre.
Men kommer vi til at se øget regulering, og begynder brugerne – for alvor - også at blive nervøse for Google, så er det et stort problem for ’Don’t be evil’-giganten.
”Det kunne faktisk godt føre til, at der kom en sky over aktien,” siger han.