Google – eller rettere moderselskabet Alphabet - kunne i går aftes præsentere et af selskabets bedste kvartalsregnskaber nogensinde.
Omsætningen er øget med 26 procent i forhold til sidste år, mens kvartalsoverskuddet flirtede med de 10 milliarder kroner.
Af regnskabet kan det aflæses, at det især går strygende for reklameafdelingen, som skovler ind med penge, til trods for stadig større bannerblindhed og faldende priser per tusind reklameklik. Google-aktien (GOOGL) sluttede to procent højere den dag, skriver Techcrunch.
Mens reklameforretningen udgør omkring to tredjedel af Alphabets omsætning, trækker en særlig afdeling ned i det samlede regnskab.
Google styrtbløder penge fra deres smart-home afdeling, Nest.
Læs også: Test af Google Home Mini: “Okay Google - hvor smart er du egentlig?”
Nest kunne ifølge regnskabet mønstre en omsætning på 726 millioner dollar, godt 4,4 milliarder kroner.
Nest figurerer dog ikke længere som datterselskab til Alphabet, men blev i sidste år inkluderet i Google-afdelingen under det som Google kalder ’Other Bets. Afdelingen tæller et underskud på 621 millioner dollar, noterer The Verge.
Google har altså spenderet over en halv milliard dollar på Nest, som i dag fremstiller smart-udstyr til hjemmet, herunder smart-termostater, hjemmeovervågning, alarmer og meget mere.
Sammen med Google Home er Nest Alphabets spydspids mod Amazon i kampen om at gøre hjemmet intelligent.
Her dominerer Amazon blandt andet ved at have solgt knap tre ud af fire af det amerikanske markeds smart-højttalere.
Læs også: Amazon klar med kæmpe satsning: Nægter at kommentere på "rygter og spekulationer"