Når et forbruger-produkt med en potentiel bred appel lanceres, bliver den normalt ledsaget af en vis fanfare – især når det er en mastodont som Amazon, der står bag.
Sådan forholder det sig ikke med Amazons nye satsning: En browser til Android-smartphones, som i al ubemærkethed har eksisteret i den indiske afdeling af Googles Play-butik siden marts måned. Det skriver Techcrunch.com.
Selve navnet på Amazons browser kunne ikke være mere generisk. Browseren hedder kort og godt ’Internet’.
Hensigten er at levere en god internetoplevelse de steder, hvor mobildækningen er begrænset.
App'en brander sig selv med sloganet: ”Internet: fast, lite and private”.
Skabt af og til det indiske marked
Når trådløs- eller mobildækning er en mangelvare, betyder programmets størrelse en kæmpemæssig forskel. Her brillerer Amazons nye browser ved kun at fylde 2 MB, markant mindre end det, som eksisterende Android-browsere fylder.
Til sammenligning optager Googles Chrome-browser 21 MB, mens Microsoft Edges og Mozilla Firefox fylder henholdsvis 54,5 og 19,9MB ifølge appFigures. Selv letvægter-browseren Opera vejer i alt 14,7 MB.
Amazons Silk Browser, den der i dag følger eksklusivt med Amazons Fire tablets og TV-dongles, fylder 51,9 MB.
Selvom applikationen er kompakt, rummer den flere brugbare funktioner. En nyhedslæser er bygget ind i app’en, mens den samtidig tilbyder features som tabs, fuldskærmsmode og en ’Incognito’-mode.
Datafortrolighed er også tænkt ind i browseren, som ikke deler persondata med nettets trackere. App’en indeholder, ikke overraskende, et direkte link til Amazons indiske netbutik.
App’en kræver ikke meget af den mobil eller tablet, den skal afvikles på. Den fungerer med Android version 5.0 eller nyere.
Kamp om indien
Amazons nye satsning har indtil videre ikke bredt sig synderligt på det indiske hjemmemarked.
App’en har landet mindre end 1.000 downloads til trods for en positiv bedømmelse på 4,5/5 i Googles Play butik.
Feedback knappen henviser til Amazons indiske afdeling, hvilket indikerer, at det er denne, der står bag den nye browser. Versioneringer i Indiens mange talte sprog mangler dog fortsat.
Amazons fremmer dermed sin position i det hurtigt voksende marked, hvor selskabet for få måneder siden introducerede den stemmestyrede Echo-højtalere i landet. Amazon har ikke knyttet nogen officiel kommentar til det nye produkt endnu.
Både Google og Facebook tilbyder på light-versioner af deres meres populære services. Hos Google lever apps som Maps, YouTube, Assistant og Google i ’Go’-versioner med reduceret funktionalitet og dataforbrug.
Ligeledes tilbyder Facebook ’Lite’-udgaver af deres Facebook og Messenger applikationer.