Der er al mulig grund til at være på vagt, når du læser om en virksomhed, som hævder at anvende kunstig intelligens.
For ifølge Christian Igel, der er professor og chef for Københavns Universitets nyoprettede center for kunstig intelligens, er der mange virksomheder, som bluffer, når de fortæller om deres evner inden for kunstig intelligens.
”Der er en masse selverklærede eksperter i AI, og der er tit god grund til at kigge på, hvilke kvalifikationer de har,” lyder hans advarsel til Computerworld, da vi møder ham umiddelbart før indvielsen af det nye center, Science AI Centre.
Centeret blev torsdag aften åbnet ved en reception, hvor blandt andet erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) og Corinna Cortes, der er chef for Googles forskningsafdeling, Google Research, talte foran de knap 350 fremmødte gæster.
Stor interesse fra virksomheder
Ifølge Christian Igel er oprettelsen af det nye center blandt andet nødvendig, fordi Datalogisk Institut på Københavns Universitet oplever, at der fra erhvervslivet såvel som de studerende i disse år er en stigende efterspørgsel efter folk med kompetencer inden for kunstig intelligens og big data.
“Se bare på fremmødet i dag. For få år siden ville vi være glade, hvis der mødte 100 folk op. Vi oplever også, at flere studerende tager machine-learning-classes, og når vi arrangerer et meetup er der i dag også stor tilslutning, “ siger han.
Christian Igel forklarer ligeledes, at centeret modtager mange henvendelser fra både startups og store etablerede virksomheder, der i stigende grad ønsker rådgivning i forhold til, hvordan de kan anvende deres data på nye måder.
Dataologisk Institut på Københavns Universitet har i samarbejde med Industriens Fond etableret projektet Idas, der hjælper virksomheder med at høste fordele gennem big data.
Og ifølge Christian Igel hjalp Idas alene i 2017 60 danske virksomheder.
Læs også: Her er det buzzword som alle topledere i øjeblikket kaster om sig med
Der er virksomheder, som bluffer
Det amerikanske medie Buzzfeed News kunne sidste år dokumentere, at der har været en eksplosiv stigning i antallet af virksomheder, der nævner kunstig intelligens i de såkaldt earnings calls (konferenceopkald, der gennemføres efter offentliggørelsen af deres regnskab, red).
I 2013 nævnte blot seks virksomheder kunstig intelligens i deres earnings call, mens det i 2017 var hele 244 virksomheder.
Oplever du, at der virksomheder derude der bluffer, når det kommer til deres kompetencer, når det gælder AI?
“Ja...,” lyder det kortfattet fra Christian Igel.
Hvordan gennemskuer man så, om virksomheder er seriøse i forhold til AI?
“Når jeg skal vurdere det, kigger jeg på den metode, som virksomhederne anvender og på de beløb, som de villige til at investere i AI,” siger Christian Igel.
Kig efter talenter og ansættelser
Han forklarer, at man med fordel kan tjekke kvalifikationerne og track-recorden inden for AI hos de personer, som de hyrer.
“Har de publiceret forskning indenfor området, eller har de andre akademiske kvalifikationer? Dermed siger jeg ikke, at du kun kan være ekspert, hvis du har akademiske kvalifikationer. Men jeg bliver en smule skeptisk, hvis jeg jeg ser en, der fremstiller sig selv om en super AI-ekspert uden nogensinde at have publiceretet hverken artikler eller software,” siger han.
Christian Igel erkender også, at den enorme interesse for kunstig intelligens umiddelbart kan virke paradoksal, når vi sammenholder den med de videnskabelige fremskridt, der har været på området.
For på den videnskabelige front har vi ikke set nogen store gennemburd. Der er snarere tale om en gradvis udvikling, der nu er begyndt at kaste resultater af sig.
”Vi har set mange succesfulde eksempler på anvendelse af kunstig intelligens og machine learning-teknikker på det seneste, og det er min forventning, at vi i de kommende år vil se endnu flere succesrige eksempler, siger han og tilføjer:
”Men det virker også som om, at nogle folk har en tendens til at overdrive de videnskabelige fremskridt, der sker. For de metoder, vi anvender, har i virkeligheden været kendt i mange år, men i dag har vi fået forberedende mulighederne for at tage metoderne i brug, fordi vi har adgang til mere data og mere computerkraft.”
Læs også:
Danske virksomheder investerer massivt i kunstig intelligens: Så mange penge er i spil
Kunstig intelligens er meget mere end chat-bots – men hvordan kommer man i gang?