Ransomware rammer alt fra multinationale selskaber til små, sønderjyske butikker, og frygten for den digitale gidseltager har de seneste år været en del af dagligdagen for mange virksomheder.
Verizon har i den seneste udgave af sin årlige Data Breach Investigation Report undersøgt mere end 53.000 hændelser fra 67 organisationer i 65 lande, og ransomware er suverænt hackernes favorit, når det kommer til angreb med ondsindet kode.
39 procent af alle malware-angreb benytter således ransomware, og som Computerworld for nylig kunne fortælle, finder de it-kriminelle hele tiden på nye måder at bruge det ellers velkendte hacker-værktøj.
Ifølge sikkerhedsfirmaet Kaspersky Lab er en af de udbredte tendenser blandt andet, at angriberne er begyndt at bruge muterende kode, der ændrer sig efter hver installation, for at omgå signaturbaserede sikkerhedssystemer, ligesom langsommere kryptering får ransomware til at flyve under radaren.
Det kan du læse mere om her: De it-kriminelle skifter taktik: Sådan udvikler ransomware-angreb sig lige nu
Computerworld har gennem det seneste år talt med danske virksomheder og myndigheder om, hvordan de håndterer den konstante ransomware-problematik.
I Favrskov Kommune fortalte digitaliseringschef Henrik Brix sidste år, at kommunen er under mere eller mindre konstant angreb og blev ramt af ransomware fire-fem gange på et år.
I erkendelse af at problemet ikke forsvinder, har man dog etableret en backup-struktur, der gør, problemet ifølge kommunen aldrig resulterer i tab af vigtige data.
Det er dog ikke alle, der har adgang til samme setup, og de helt små virksomheder er også i skudlinjen.
For nylig talte Computerworld med motorcykelforhandleren René Ulvedal om hans oplevelse med at blive ramt af ransomware - og hvordan han håndterede det.
Det kan du læse mere om her: Renés butik blev lagt helt ned af ransomware-angreb: “Det er pisseirriterende, men det er bare at komme videre og indhente det tabte"